Geometrik Cisimler Konusunun Öğretiminde GeoGebra Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevinç Taş

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 8. sınıf öğrencilerine Geometrik Cisimler konusunun öğretiminde GeoGebra 5.0 yazılımını kullanarak buluş yolu öğretim stratejisine göre yapılan öğretimin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu araştırma karma desen olup, ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışmadır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde bir devlet okulunda üç şubede eğitim gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Deney-1 grubunda 32, Deney-2 grubunda 31, kontrol grubunda 32 öğrenci olmak üzere toplam 95 8. sınıf öğrencisiyle çalışma grubu oluşturulmuştur. Geometrik Cisimler konusunun öğretimi Deney-1 grubunda buluş yolu öğretim stratejisine göre GeoGebra 5.0 yazılımında hazırlanmış etkinliklerle 3D gözlük kullanılarak, Deney-2 grubunda buluş yolu öğretim stratejisine göre GeoGebra 5.0 yazılımında hazırlanmış etkinliklerle, kontrol grubunda geleneksel yöntem kullanılarak ders kitabıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri 25 sorudan oluşan, gerekli uzman görüşü alınarak geçerlik ve güvenirlik incelemesi yapılan ve araştırmacı tarafından geliştirilen Geometrik Cisimler Başarı Testi (GCBT)'nden elde edilmiştir. Nitel verileri ise Deney-1 ve Deney-2 grubu ile GeoGebra 5.0 yazılımının öğretimde kullanımıyla ilgili odak grup görüşmesi yapılarak buradan elde edilen veriler oluşturmaktadır. Geometrik Cisimler Başarı Testi (GCBT) uygulama öncesinde ön-test, uygulama sonunda son-test ve son-testin uygulanmasından üç hafta sonra kalıcılık testi olarak her üç gruba uygulanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS 20.00 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada nicel verileri test etmek için ilişkili örneklemler için t-testi, ilişkisiz örneklemler için t-testi ve One-Way ANOVA testi kullanılmıştır. Nicel verilerin analiz sonuçlarına göre Geometrik Cisimler konusunun buluş yolu öğretim stratejisine göre GeoGebra 5.0 yazılımında 3D gözlükler kullanılarak etkinliklerle öğretimin gerçekleştirildiği Deney-1 grubu öğrencilerinin, buluş yolu öğretim stratejisine göre GeoGebra 5.0 yazılımında hazırlanan etkinliklerle öğretimin gerçekleştirildiği Deney-2 grubu öğrencilerinden ve geleneksel yöntemin kullanılarak ders kitabıyla öğretimin gerçekleştirildiği kontrol grubu öğrencilerinden; buluş yolu öğretim stratejisine göre GeoGebra 5.0 yazılımı ile öğretimin gerçekleştirildiği Deney-2 grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha başarılı oldukları görülmüştür. Deney-1 grubu öğrencilerinin, Deney-2 ve kontrol grubu öğrencilerine göre; Deney-2 grubu öğrencilerin kontrol grubu öğrencilerine göre daha kalıcı öğrenme gerçekleştirdiği görülmüştür. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Nitel verilerin analiz sonuçları, buluş yolu öğretim stratejisine göre Geometrik Cisimler konusunun GeoGebra 5.0 yazılımı ile anlatılması hakkında her iki gruptaki öğrencilerin de olumlu görüş belirttiğini göstermektedir. Öğrenciler yazılım sayesinde konuları daha iyi kavradıklarını, başarılarının arttığını, yazılımın görsel hafızaya hitap ederek kolay bir şekilde öğrenme sağladığını ve zaman tasarrufu sağladığını görüşlerinde yer vermiştir. Deney-1 grubu 3D gözlüklerle konunun daha anlaşılır olduğunu, şekillerin içine girme hissi oluşturduğunu, gözlüklerdeki renklerin ilgi çektiğini belirtmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak, buluş yolu öğretim stratejisine dayalı olarak GeoGebra 5.0 yazılımı ile 3D gözlüklerden Geometrik Cisimler konusunun öğretiminde faydalanılması önerilmiştir.