İLKÖĞRETİM I. KADEMEDE GÖREVLİ SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF DİSİPLİNİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde ÖZCAN

Özet:

Bu araştırma İlköğretim I. Kademede Görevli Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf İçi Disipline İlişkin Görüşleri'ni belirlemek amacıyla genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ilköğretim birinci kademedeki sınıflarda, öğretmenlerin sınıf içinde karşılaştıkları disiplin problemleri, disiplin problemlerinin nedenleri, öğretmenlerin bu disiplin problemlerine karşı kullandıkları yöntemler ile bedensel cezaya ilişkin öğretmen görüşleri alınmıştır. Bu görüşlerin öğretmenlerin cinsiyeti, mesleki kıdemleri, okuttukları sınıf düzeyleri ve mezun oldukları okul türlerine göre ne kadar farklılaştığı saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2006-2007 öğretim yılında Düzce İl Merkezi'ndeki ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrenden yola çıkılarak 16 ilköğretim okulunda görev yapan 165 sınıf öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu araştırma için gerekli veriler Aksoy (1999) tarafından geliştirilen ve 67 maddeden oluşan anket formunun uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: Öğretmenlerin sınıf yönetiminde öğrencilerinin disiplini bozan davranışlarına, davranışların nedenlerine, davranışlara karşı kullanılan yöntemler ile bedensel cezaya ilişkin görüşleri alındığında öğretmenlerin cinsiyetlerine, mezun oldukları okul türüne ve okuttukları sınıf düzeyine göre bir farklılık belirlenmezken; öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre sınıf yönetiminde öğrencilerinin disiplini bozan davranışlarına ilişkin görüşleri, disiplini bozan davranışların nedenleri ve bedensel cezaya ilişkin görüşleri açısından anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir.