Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Lisans Öğrencilerinin Piyano Eğitiminde Kullanılan Terim Ve İşaretleri Bilme Durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Metehan Sağ

Danışman: Selmin Tufan

Özet:

Müzik geçmişten günümüze farklı kültürlerde birçok şekilde tanımlanmıştır. Tanımlarının birçoğunun ortak noktası duygu ve düşüncelerin müzik vasıtasıyla kişinin ve kültürün kendini ifade etmesi olarak betimlenmiştir. Zaman içerisinde bu duygu ve düşüncelerin yorumlanabilmesi, genel geçer olabilmesi ve nesilden nesile aktarılabilmesi için belli terim ve işaretlerin kullanılması öngörülmüştür. Müzik yazısının ayrılmaz parçası olan bu terim ve işaretler, çalgı eğitiminde çalınan eserin anlaşılması ve yorumlanabilmesi açısından önemli bir yer tutmaktadır. Müzik eğitiminde piyano, yapısı gereğince tek sesten çok sesliliğe geçişi sağlayabilen ve buna paralel olarak mesleki derslerle ilişki içerisinde olmasından dolayı, önemli rol oynamaktadır. Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda nitelikli öğretmen adaylarının yetiştirilmesinde piyano ve diğer çalgı derslerinde kullanılan temel terim ve işaretlerin doğru bir şekilde kavranması önemli düşünülmüştür. Piyano derslerinde kullanılan terim ve işaretlerin öğrencinin herhangi bir mesleki dersinde karşısına çıkması kaçınılmazdır. Bu araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı dört dönem Piyano I(MZ105A), Piyano II(ME106A), Piyano III(MZ205A), Piyano IV(ME206A), derslerini alan 2017-2018 yılı Lisans 3 öğrencilerinin piyano derslerinde kullanılan terim ve işaretlere ilişkin bilme durumları araştırılmıştır. Bu çalışma, durum saptamasına yönelik betimsel bir araştırma olup, ‘kaynak tarama’ ve ‘anket’ yöntemleri ile hazırlanmıştır. Araştırmada iki yıllık temel piyano eğitimi almış öğrencilerin, piyano derslerinde kullandıkları terim ve işaretleri bilme durumlarını tespit etmek için anket yöntemine başvurulmuş ve ulaşılan veriler tablolar ile ifade edilmiştir. Anket sonucunda elde edilen bulgular değerlendirilmiş ve yorumlarda bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Müzik, müzik eğitimi, terim ve işaretler, piyano, piyano eğitimi