Okul Öncesi Çocukların Eleştirel Düşünme Becerilerine Öyküleştirme Yöntemine Dayalı Eğitim Programının Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEVSER TOZDUMAN YARALI

Danışman: Fatma Abide Güngör Aytar

Özet:

Bu araştırma, öyküleştirme yöntemine dayalı olarak uygulanan eğitim programının beş yaş

çocuklarının eleştirel düşünme becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.

Araştırmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kırklareli Merkezdeki okul öncesi eğitim

kurumlarına devam eden 22 deney, 21 kontrol olmak üzere 43 çocuk katılmıştır. Çalışma

karma modelde, nicel hakim içi içe deneysel desen kullanılarak tasarlanmıştır.

Araştırmanın nicel boyutunda kişisel bilgi formu ve bu araştırma kapsamında araştırmacı

tarafından geliştirilip geçerlik ve güvenirliği yapılan “5-6 Yaş Çocuklar İçin Eleştirel

Düşünme Becerileri Testi (ÇEDT)” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ön test, son

test, kalıcılık testi, kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. Nicel boyuttaki veriler

paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler normal dağılıma sahip olduğunda ve

varsayımların homojenliğinin sağlandığı durumlarda deneysel işlemin etkisinin

belirlenmesi amacıyla öntest ve sontestler arasında grup içi, gruplar arası ve ortak etkiyi

beraber ele alabilen karışık desenler için iki faktörlü ANOVA yöntemi kullanılmıştır.

Varsayımların sağlanmadığı durumlarda ise sontest ve öntest fark puanlarının deney ve

kontrol gruplarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bunun için normallik

varsayımının sağlandığı durumlarda ilişkisiz örneklemler için t testi, aksi durumda ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Ayrıca hem deney hem de kontrol grubunda yer alan

çocukların öntest ve sontest puanlarının farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla,

normallik varsayımının sağlandığı durumlarda ilişkili örneklemler için t testi aksi durumda

ise Wilcoxon testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise çocukların eleştirel

düşünme becerilerine yönelik davranışlarını ortaya çıkarmak amacıyla durum deseni

kullanılmıştır. Gözlem tekniği kullanılarak çocukların eleştirel düşünme becerilerine

yönelik anekdot kaydı tutulmuştur. Gözlem kayıtları Facione (1990)’nin eleştirel düşünme

becerileri olarak belirttiği yorumlama, açıklama, değerlendirme, çıkarım, analiz ve öz

düzenleme alt boyutlarına göre betimsel analiz yapılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın

nicel boyutuna ilişkin sonucunda, öyküleştirme yöntemine dayalı eğitim programının

deney grubundaki çocukların eleştirel düşünme becerileri testine ait yorumlama, açıklama,

çıkarım, analiz, öz düzenleme boyutları ve eleştirel düşünme toplam puanına ilişkin

anlamlı bir farklılık yarattığı bulunmuştur. Uygulanan program sonrasında grup ölçüm

etkisi dikkate alındığında eleştirel düşünme testinin değerlendirme boyutunda anlamlı bir

farklılık bulunmamıştır. Bu bulgu değerlendirmenin daha fazla ön koşul gerektiren,

kazanılması zor beceri olmasının bir sonucu olarak kabul edilebilir. Araştırmanın nitel

boyutu kapsamında yapılan gözlem sonucunda elde edilen anekdot kayıtlarında çocukların,

eleştirel düşünmenin alt boyutları olan yorumlama, açıklama, değerlendirme, çıkarım,

analiz, öz düzenleme becerilerine yönelik davranışlar gösterdikleri belirlenmiştir. Buna

göre, çocuklar eleştirel düşünmenin alt boyutlarına yönelik davranışları en çok serbest

zaman etkinliği sırasında göstermişlerdir. Gözlem sonuçlarına göre çocuklar tarafından en

sık kullanılan eleştirel düşünme becerisi alt boyutlarının çıkarım ve yorumlama olduğu, en

az kullanılan alt boyutun ise değerlendirme olduğu görülmüştür. Araştırmanın nicel

boyutunda öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin çocuklar üzerindeki etkisinin

kalıcılığına yönelik yapılan analizde, “5-6 Yaş Çocuklar İçin Eleştirel Düşünme Becerileri

Testi”nin yorumlama, açıklama, çıkarım ve analiz boyutlarında son test ve kalıcılık testi

puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Testin öz düzenleme boyutu

ve genel toplam puanına ilişkin son test ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında anlamlı

bir farklılık bulunmuş, yani uygulamanın etkisinin olumlu yönde artarak devam ettiği

belilenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Storyline, eleştirel düşünme, gözlem, karma model, anekdot kaydı