Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hasan Gürcan Özgen
Danışman: SEMRA ERBAŞ
Özet:Kümeleme analizinde, anlamlı ve geçerli sonuçlara ulaşabilmek birçok araştırmacının hem hedefi hem de karşılaştığı en önemli sorunlardan biridir. Bu bakımdan elde edilen kümeleme çözümlerinin kalitesini test etmek amacıyla geliştirilen bazı yöntemler bulunmaktadır. Bu yöntemlerden biri de, çalışmada incelenen çok değişkenli bir istatistik analiz tekniği olan diskriminant analizinin kümeleme sonuçlarına uygulanmasıdır. Bu çalışmada, SPSS Paket Programı ve Minitab Paket Programı kullanılarak Türkiye İstatistik Kurumu 2017 yılı 15 yaş ve üzeri iç göç verileri üzerinde hiyerarşik kümeleme analizi tekniklerinden tek bağlantı kümeleme tekniği, tam bağlantı kümeleme tekniği, merkezi bağlantı kümeleme tekniği, medyan bağlantı kümeleme tekniği ve Ward tekniklerinden her birine karesi alınmış Öklid, Pearson, City-Block(Manhattan) ve Minkowski uzaklıkları uygulanarak elde edilen kümeler karşılaştırılmış ve ortaya çıkan bu kümelerin her biri için varyans-kovaryans matrislerinin eşitliğine göre doğrusal veya karesel diskriminat analizi uygulanarak meydana gelen kümelerin geçerliliği sorgulanmıştır. Bu çerçevede söz konusu uygulama özelinde, hangi uzaklık ölçüsünün hangi kümeleme tekniğinde nasıl kümeler oluşturduğu incelenmiş ve doğrusal veya karesel diskriminant analizi gerçekleştirilerek hangi oranda doğru sınıflandırma ortaya koyduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonuçlarına göre, tek bağlantı kümeleme tekniğinde tüm uzaklıkların aynı oranda doğru sınıflandırma yaptığı, tam bağlantı kümeleme tekniği ve medyan bağlantı kümeleme tekniğinde Pearson uzaklığına göre elde edilen kümelerin sırasıyla % 97,5 ve % 98,8 oranında en fazla doğru sınıflandırma oranına sahip olduğu, merkezi bağlantı kümeleme tekniğinde karesi alınmış Öklid uzaklığının % 98,8 ile en fazla oranda doğru sınıflandırma gösterdiği ve Ward tekniğinde ise Pearson ve Manhattan uzaklıklarının % 96,3 ile en fazla doğru sınıflandırma oranına sahip oldukları belirlenmiştir. Bununla birlikte, Türkiye'de 81 il bazında illere göç edenlerin eğitim durumu konusunda durum tespiti yapılmış olup elde edilen bu sınıflandırmaların ilgili politika, uygulama ve diğer akademik çalışmalara yol gösterici nitelikte olacağı düşünülmektedir.