Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatih Karagöz
Danışman: MÜZEYYEN SARITAŞ
Özet:Günümüzde üretilen araçlardaki seyir kontrol sistemleri, araç sürücüsünün konforuna ve güvenliğine katkı sağlamaktadır. Seyir kontrol sistemleri; sabit seyir kontrol sistemleri ve adaptif seyir kontrol sistemleri olarak incelenmektedir. Adaptif kontrol sistemleri, sabit kontrol sistemlerinden farklı olarak araç hız kontrolünün yanı sıra öndeki araçla arasında güvenli mesafe kontrolünü de sağlamaktadır. Bulanık mantık tabanlı kontrol sistemleri, klasik kontrol sistemlerinin aksine sistemin matematiksel modeline gerek duymadan, bulanık mantık ve bulanık küme işlemlerini kullanarak, makinelerin insanlar gibi karar vermesini sağlayabilmektedir. Bu çalışmada, elektrikli bir araç için bulanık mantık tabanlı bir adaptif kontrol sistemi tasarlanmıştır. Bulanık mantık tabanlı kontrolcünün girişlerinden biri, öndeki araca olan mesafe ile güvenli mesafenin farkıdır. Diğer giriş ise, aracın anlık hızı ile aracın gitmesi gereken hız değeri arasındaki farktır. Bu iki fark değer bulanık mantık kural tabanında yer alan kurallara göre işlenmiştir. Elde edilen iki fark değer, aracın hızında arttırıcı veya azaltıcı etki yaratarak, öndeki araçla uygun mesafenin korunması ve aracın istenilen hızda seyretmesini sağlamaktadır. Öndeki araca olan mesafenin güvenli mesafe değerinden düşük olması durumunda ise aracın hızı düşürülerek aradaki mesafe korunmaktadır. Ayrıca, tasarlanan adaptif kontrol sisteminin bilgisayar ortamında MATLAB/Simulink yazılımı ile benzetimi yapılmıştır. Yapılan benzetim sonuçlarına göre, öndeki araçla uygun mesafe olduğunda elektrikli aracın istenilen hız değerini sağladığı; öndeki araca olan mesafe güvenli mesafe değerinden düşük ise, aracın hızlanması engellenerek aradaki takip mesafesinin korunduğu görülmüştür.