OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA DENGE VE KOORDİNASYON EGZERSİZLERİNİN DİKKAT DÜZEYİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yunus Emre ÇİNGÖZ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Erdal Zorba

Eş Danışman: Ceren Suveren Erdoğan

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Okul öncesi çocuklarda denge ve koordinasyon egzersizlerinin dikkat düzeyi üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmada öncelikli olarak denge-koordinasyon testleri (ÇYDKT), flamingo denge testi ve frankfurter dikkat testi ön ve son test olarak uygulanmıştır. Yaşları 5 olan 18 erkek 18 kız toplam 36 öğrenci deney 1, deney 2 ve kontrol grupları olmak üzere 3 farklı gruba ayrılmıştır. Deney 1 grubuna 12 haftada haftalık 2 gün 40’ar dakika özelleştirilmiş denge ve koordinasyon egzersiz programları yaptırılmıştır. Deney 2 grubuna haftada 2 gün 40’ar dakika sportif aktivite programı uygulanmıştır. Kontrol grubu herhangi bir egzersiz programına dâhil olmadan sadece günlük okul aktivitelerine devam etmiştir. Çalışmanın verileri SPSS (version 18,0) programında analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro-Wilk testi ile değerlendirilmiştir. Test skorlarının (Test 1, Test 2, Test 3, Test 4, Test 5, Test 6, Test 7) gruplar açısından karşılaştırılmasında İki Yönlü Tekrarlı Ölçümlerde Varyans Analizi (3x2, Üç Grup Öntest-Sontest) kullanılmıştır. Anlamlı farklılığın olduğu durumlarda; ikili karşılaştırmalar Bonferroni testi ile analiz edilmiştir. Flamingo denge testinin ön ve son test ortalama değerlerinin karşılaştırılmasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Flamingo denge testi ortalama değerleri kontrol grubu ile karşılaştırıldığında, deney 1 ve deney 2 grubunda flamingo denge testi performansının daha fazla geliştiği tespit edilmiştir. Ayrıca, deney 2 grubu ile karşılaştırıldığında deney 1 grubuna uygulanan egzersiz programının flamingo denge testi performansı üzerinde istatistiksel olarak olumlu yönde anlamlı etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir (p<0,05). Frankfurter dikkat testi ön ve son test ortalama değerlerinin karşılaştırılmasında istatiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0,05). Frankfurter dikkat testi ortalama değerleri kontrol grubu ile karşılaştırıldığında, deney 1 ve deney 2 grubunda frankfurter dikkat testi performansının daha fazla geliştiği testpit edilmiştir. Ayrıca deney 1 grubu ile karşılaştırıldığında deney 2 grubuna uygulanan egzersiz programının frankfurter dikkat testi performansı üzerinde istatistiksel olarak olumlu yönde anlamlı etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir (p<0,05). Denge ve koordinasyon test 3 skoru ön ve son test ortalama değerleri üzerinde istatiksel anlamda etki göstermediği görülmüştür (p>0.05). Denge ve koordinasyon test 1.2.4.5.6.7 ön ve son test ortalama değerlerinde istatiksel olarak fazla geliştiği tespit edilmiştir (p<0,05). Denge ve koordinasyon testi ortalama değerleri kontrol grubu ile karşılaştırıldığında, deney 1 ve deney 2 grubu daha fazla geliştiği tespit edilmiştir. Ayrıca, deney 2 grubu ile karşılaştırıldığında deney 1 grubuna uygulanan denge ve koordinasyon testi performansı üzerinde istatistiksel olarak olumlu yönde anlamlı etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir (p<0,05). Bu çalışmanın sonucunda denge ve koordinasyona yönelik egzersiz programlarının çocukların dikkat düzeyi üzerinde olumlu yönde gelişmelere sebep olduğu söylenebilir.

Anahtar kelimeler : Okul öncesi, Denge, Koordinasyon, Dikkat