Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Umut DOĞAN
Danışman: EZGİ GÜNAY
Özet:Tekerlekli tarım traktörlerinde kabin tasarımının devrilme sonucunda oluşacak hasarlara karşı koruyucu nitelikte olması için yapılan mühendislik çalışmaları günümüzde önemli bir yer tutmaktadır. Yapılan bu tez çalışmasında devrilme sonucu traktörlerin kabininde oluşacak hasarı tespit etmek için deneysel ve sayısal çalışmalar yapılmıştır. Deneysel çalışmalar için Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) tarafından belirlenmiş olan Code 4 standardı uygulanmıştır. Traktörde devrilme sonucunda oluşacak hasarın tespiti, OECD’nin belirlediği test koşulları dikkate alınarak “üç nokta eğilme testi” ile belirlenmiştir. Bunun için yapılan deneysel çalışmalarda traktörün yan cephesinden alınan S235JR çelik malzemeden oluşturulmuş olan kaynaklı numune “üç nokta eğilme testi”ne tabi tutulmuştur. Deneysel çalışmada yük – yer değişimi (F – Z) eğrisi elde edilerek, elastik ve ayrıca elastik-plastik deformasyonların zamana göre değişimi ve deformasyon değerleri ölçülmüştür. Yapılan deneysel çalışmaların nümerik modellemesi ANSYS sonlu elemanlar kodu ve alt programlarıyla (Workbench, LS-Dyna Explicit Dynamics, LS PrePost, APDL) oluşturularak, analizler yapılmıştır. Analizlerde traktör kabininin ön, yan ve arka üst cephelerinden alınan kiriş elemanlara “üç nokta eğilme testi” sınır şartlarının uygulanması ve elastik-plastik çözümlemeler ile sonuçlar elde edilmiştir. Analizlerde kullanılan kiriş kesitleri 3 mm kalınlığında içi boş dikdörtgen kesitlerdir (50x50 ile 50x90 kare kesitlerin kaynaklı birleşimi, 50x50 kare kesit, 30x40 yamuk kesit, 30x40 eğrilik yarıçaplı yamuk kesit). Yapılan sonlu elemanlar modeli elastik-plastik malzeme için tasarlanmış olup sonuçlar buna göre değerlendirilerek literatürle karşılaştırılmıştır. Yapılan sayısal çalışmaların sonuçlarının deneysel çalışmanın sonuçlarıyla uyuştuğu görülmüştür