Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve Müldür
Özet:
Bu araştırmanın amacı, öz düzenlemeye dayalı yazma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici (açıklayıcı) metin yazma becerisine, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve yazma öz yeterlik algısına etkisini incelemektir. Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılında Isparta ili Mavikent Ortaokulunda öğrenim gören 66 altıncı sınıf öğrencisiyle on bir hafta süreyle yürütülmüştür. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubu öğrencilerine öz düzenlemeye dayalı yazma eğitimi, kontrol grubu öğrencilerine ise Türkçe Öğretimi Programı'na dayalı yazma eğitimi verilmiştir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak Bilgilendirici Metin Yazma Değerlendirme Formu, Öz Düzenlemeye Dayalı Yazma Ölçeği ve Yazma Becerisi Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verileri desteklemek amacıyla deney grubu öğrencileriyle yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizi sürecinde betimsel istatistikler, t-testi, karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel veriler incelendiğinde deney grubu öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisi, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisi ve yazma öz yeterlik algı düzeylerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi ile incelenmiştir. Kendisiyle görüşme yapılan deney grubu öğrencileri bilgilendirici metin yazma, yazmaya yönelik öz düzenleme ve yazma öz yeterlik algılarında gelişme olduğuna dair görüş bildirmiştir. Ayrıca, araştırma sonucunda elde edilen nitel veriler motivasyon, gelişen beceriler, katkılar, destekleyici unsurlar ve olumsuzluklar olmak üzere beş temada toplanmıştır. Bu temalardan özellikle motivasyon ve gelişen beceriler temaları, araştırmanın nicel bulgularını destekler niteliktedir.