Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gökçe Yağan Özdemir
Danışman: Olcay Boratav
Özet:
Kültürel bağlamda modern sürecin başlamasıyla her alanda olduğu gibi sanatta da kalıplaşmış birçok düşünce yerini sorgulayan, sorgulatan, farklı arayışlar içinde sınırların zorlandığı bir düşünce tarzına bırakmıştır. Bütün sanat disiplinlerindekarşımıza çıkan bu gelişmeler, takı sanatında da kendini göstermektedir. 20. yy’da takı, zanaatkarların ürettiği süs objeleri olmalarının yanında, çeşitli sanat akımlarının ve sanatçıların etkileriyle yeni bir soluk kazanmıştır. Takının modernleşmesi serüveninde, algıdaki takı anlayışını tamamen değiştiren yenilikçi yaklaşımlardan biri de ‘Gerçeküstücülük’tür. Bu felsefi görüş ile takı sanatçısı, kendini özgür bir yaratı süreci içine bırakmış, sınırlılıklardan sıyrılarak eserlerini şekillendirmiştir. Bu çalışmanın amacı, gerçeküstücü tavrın takıdaki etkilerini araştırmaktır. Dönemin sanatçıları tarafından da yeni bir arayış olarak üretilen takı çalışmalarının yanı sıra, günümüzde gerçeküstü anlayışın izlerini taşıyan takı ve takı sanatçıları incelenmiştir. Araştırmada gerçeküstücü modern sanat anlayışı irdelenerek, sözü edilen her sanatçının, bu akım ile örtüşen takı çalışmalarına ulaşılmış ve analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ise gerçeküstücü anlayışın takı sanatındaki arayışlara ve takı tasarımındaki farklılaşmaya ne şekilde etkisinin olduğu ve bu doğrultuda takının geldiği nokta belirlenmiş, günümüz modern takı sanatçılarının gerçeküstü anlayışla oluşturulan eserlerine yer verilerek akımla nasıl ilişkilendirildiği yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler :Gerçeküstü, Gerçeküstücülük, Takı, Gerçeküstü Takı