Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Gülnur Bulut Yıldız
Özet:
Yabancı dil öğreniminde bilindiği gibi günümüze kadar gelmiş çeşitli öğretim yöntemleri kullanılmaktadır. Her metot belirli dönemde ortaya çıkan ihtiyaçlara karşılık vermek amacıyla yaratılmıştır. Dolayısıyla sadece o dönem içerisinde etkili olmuşlar ve bir yandan da belli sınırlılıklar getirmişlerdir. Öğretmen, öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda en iyi yöntemi seçmeli ve dersini ona göre işlemelidir. Kesin olarak bir yöntem belirlemek çoğu zaman zor olabilir. O halde, bütün yöntemleri avantaj ve dezavantajlarıyla birlikte ele almak gerekir. Her yöntemin farklı amaçları bulunmaktadır. Öğretmen önceliğini öğrenciye vermeli ve ilk olarak öğrencinin beklentilerine cevap veren, öğrenciyi temel alan bir yöntem seçmelidir. Etkileşim yöntemiyle birlikte görev' kavramı ortaya çıkmıştır. Bu tez etkileşim yönteminde kullanılan bu görevleri tüm detaylarıyla birlikte ortaya koymayı amaçlamaktadır. Görev, öğrencinin sınıf ortamında yaptığı her türlü eylemdir. Öğrenci yaparak daha iyi öğrenir. O, artık öğretmenin her dediğini yapan klasik eğitim içerisinde bulunmaz. Sınıfta özgür bir ortamı vardır ve öğretmen belirlenen amaçlar doğrultusunda öğrenciyi yönlendirir. Özgür ortamdan kastımız, öğrencinin her istediğini yapabilmesi değil, onun hata yapmaktan korkmadan bakış açısını ve cevaplarını ortaya koyabilmesidir. Yapmış olduğu hatalardan dolayı cesareti kırılmaz, çünkü öğretmen her seferinde onu cesaretlendirir ve cevaplarından tatmin olmasını sağlar. Öğrenciler arası karşılıklı iletişim de bu yöntemin önem verdiği konulardan biridir. Öğrenciler birbirine soru sorar ve birbirini dinlemeyi öğrenir. Öğretmene düşen ise onlara çeşitli ödevler vererek etkileşimli bir sınıf ortamı sağlamaktır. Ankara Tevfik Fikret Koleji'nde 7. sınıflara uygulamış olduğum anket sonrasında, öğrencilerin motivasyonunun çeşitli faktörlerden etkilendiği ortaya çıkmıştır. Bu anket sonucunda, Fransızca öğrenmeye ve öğretmenin verdiği görevleri gerçekleştirmeye istekli birçok öğrenci olduğu görülmüştür. Ancak, yine çok sayıda öğrencinin motive olmadığı ve tek amaçlarının sınavdan iyi not almak olduğu belirlenmiştir. Bütün bu olumsuz fikirleri değiştirme sorumluluğu öğretmene aittir. Öğrencilerin motivasyonunu ve başarısını artırmak için eğlenceli ve verimli bir sınıf ortamı sağlamalıdır. Bu da sınıf içerisinde öğrencinin katılımını artıracak çeşitli görevler yaptırarak mümkündür.