Teknoloji ve tasarım dersine atanan öğretmenlerin mezun oldukları lisans programları ile alan yeterlilikleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Güneydoğu Anadolu bölgesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Sert

Özet:

Araştırma, 20062007 eğitim yılında ilköğretim okulları programlarına girmiş olan Teknoloji ve Tasarım dersine atanan öğretmenlerin mezun oldukları lisans programları ile öğretmenlerin alan yeterlilikleri arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2011-2012 eğitim öğretim yılında Diyarbakır, Şanlıurfa, Mardin İli merkez ilköğretim okulları II. Kademe okullarına Teknoloji ve Tasarım öğretmeni olarak atanan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda Dersin amacı doğrultusunda işlenişinde anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi mezunları diğer bölüm mezunlarına göre kendilerini dersin amacı doğrultusunda işlenişinde daha yeterli görmüşlerdir. Dersin uygulanması konusunda Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi mezunlarının sorun yaşamadıkları diğer bölümden mezun olanların ise sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Okullarda derse ilişkin araç-gereç yetersizliği, teknoloji ve tasarım atölyelerinin bulunmaması araştırmaya katılan çoğu öğretmenin sorunu olduğu sonucu çıkmıştır. Farklı bölümlerden atanan öğretmenler öğrenci, veli ve idarecilerin dersine olumlu bakmadıkları sonuçları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonunda, ortaya çıkan bulgulara dayalı olarak araştırmacı tarafından Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi mezunları Teknoloji ve Tasarım dersine girebilecek en uygun bölüm olarak kabul edilmeli ve ders müfredatına daha uygun şekilde düzenlenip yeniden açılması gerekmekte olduğu dile getirilmiştir.