Annelerin Geleneksellik Düzeylerine Göre Beş Yaş Çocuklarının Cinsel Kimlik Tercihlerini Yönlendirme Durumlarının İncelenmesi (Çorum-Sungurlu İlçesi Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kerim Aktaş

Danışman: Özlem Alkan Ersoy

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi çağında çocukları olan annelerin geleneksel olma-olmama

durumlarına göre çocukların cinsel kimlik tercihlerini yönlendirme durumlarının

incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tam örnekleme yöntemi kullanılmış ve 495

anne ile çalışılmıştır. Araştırmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılında Çorum Sungurlu

Merkezde 16 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylar arasındaki çocukların

anneleri dahil edilmiştir. Annelerin geleneksellik düzeyini belirlemek için Seral (1998)

tarafından geliştirmiş olan “Geleneksellik Düzeyi Ölçeği” ve Çocuklarının cinsel kimlik

tercihlerini yönlendirme durumlarının incelenmesi için “Annelerin Çocukların

Aktivitelerini Cinsiyete Dayalı Teşvik Etmesi Anketi” kullanılmıştır. Annelerin

demografik özelliklerini saptamak amacıyla ise araştırmacı tarafından “Kişisel Bilgi

Formu” hazırlanmıştır. Analizlerde normallik dağılımları Kolmogorov–Smirnov ve

Shapiro-Wilk ile test edilmiştir. Ölçek puanları ile sosyo demografik özelliklerden

bağımsız iki grup ortalama karşılaştırmalarında parametrik olmayan Mann Whitney U

testi, ikiden fazla grup ortalaması karşılaştırmalarında ise Kruskal Wallis Varyans Analizi

(ANOVA) kullanılmıştır. Varyans analizi sonrasında farklılığın hangi gruplardan

kaynaklandığını belirlemek için Bonferroni post hoc ikişerli karşılaştırma testinden

yararlanılmıştır. Geleneksellik Düzeyi Ölçeği ile Annelerin Çocukların Aktivitelerini

Cinsiyete Dayalı Teşvik Etmesi Ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki

bulunmamıştır (p=0.124). Annelerin geleneksellik düzeyi ölçeğinden aldıkları puan

ortalamaları ile meslekleri, eğitim durumları, gelir durumları ve sahip oldukları çocuk

sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülürken (p<0.05), annelerin yaşı ve okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının cinsiyeti arasında istatistiksel olarak

anlamlı fark olmadığı saptanmıştır (p>0,05). Annelerin çocukların aktivitelerini cinsiyete

dayalı teşvik etmesi ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları ile annelerin mesleki durumu ve

okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının cinsiyeti arasında istatistiksel olarak anlamlı

bir fark olduğu saptanırken (p<0.05), annelerin yaşı, eğitim durumu, sosyo ekonomik

durumu ve sahip oldukları çocuk sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı

saptanmıştır (p>0,05).

Anahtar Kelimeler : Cinsel kimlik, annelerin geleneksellik düzeyi, beş yaş çocuklarının cinsel kimlik tercihleri