Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kerim Aktaş
Danışman: Özlem Alkan Ersoy
Özet:
Bu araştırma, okul öncesi çağında çocukları olan annelerin geleneksel olma-olmama
durumlarına göre çocukların cinsel kimlik tercihlerini yönlendirme durumlarının
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tam örnekleme yöntemi kullanılmış ve 495
anne ile çalışılmıştır. Araştırmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılında Çorum Sungurlu
Merkezde 16 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylar arasındaki çocukların
anneleri dahil edilmiştir. Annelerin geleneksellik düzeyini belirlemek için Seral (1998)
tarafından geliştirmiş olan “Geleneksellik Düzeyi Ölçeği” ve Çocuklarının cinsel kimlik
tercihlerini yönlendirme durumlarının incelenmesi için “Annelerin Çocukların
Aktivitelerini Cinsiyete Dayalı Teşvik Etmesi Anketi” kullanılmıştır. Annelerin
demografik özelliklerini saptamak amacıyla ise araştırmacı tarafından “Kişisel Bilgi
Formu” hazırlanmıştır. Analizlerde normallik dağılımları Kolmogorov–Smirnov ve
Shapiro-Wilk ile test edilmiştir. Ölçek puanları ile sosyo demografik özelliklerden
bağımsız iki grup ortalama karşılaştırmalarında parametrik olmayan Mann Whitney U
testi, ikiden fazla grup ortalaması karşılaştırmalarında ise Kruskal Wallis Varyans Analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Varyans analizi sonrasında farklılığın hangi gruplardan
kaynaklandığını belirlemek için Bonferroni post hoc ikişerli karşılaştırma testinden
yararlanılmıştır. Geleneksellik Düzeyi Ölçeği ile Annelerin Çocukların Aktivitelerini
Cinsiyete Dayalı Teşvik Etmesi Ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki
bulunmamıştır (p=0.124). Annelerin geleneksellik düzeyi ölçeğinden aldıkları puan
ortalamaları ile meslekleri, eğitim durumları, gelir durumları ve sahip oldukları çocuk
sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülürken (p<0.05), annelerin yaşı ve okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının cinsiyeti arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark olmadığı saptanmıştır (p>0,05). Annelerin çocukların aktivitelerini cinsiyete
dayalı teşvik etmesi ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları ile annelerin mesleki durumu ve
okul öncesi eğitime devam eden çocuklarının cinsiyeti arasında istatistiksel olarak anlamlı
bir fark olduğu saptanırken (p<0.05), annelerin yaşı, eğitim durumu, sosyo ekonomik
durumu ve sahip oldukları çocuk sayısı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı
saptanmıştır (p>0,05).
Anahtar Kelimeler : Cinsel kimlik, annelerin geleneksellik düzeyi, beş yaş çocuklarının cinsel kimlik tercihleri