EKOSİSTEM EKOLOJİSİ KONUSUNA YÖNELİK ANLAMAYA DAYALI TASARIMIN (UbD) BAŞARI, TUTUM VE KALICILIĞA ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hatice Asya Geylan

Danışman: Mustafa Yel

Özet:

Program geliştirme çalışmalarında öğretme-öğrenme sürecinde öğrencileri merkeze alan,

bilgilerin anlaşılmasını ve yapılandırılmasını kolaylaştıracak yöntem ve tekniklere yer

verilmesi önemlidir. Ayrıca öğretme-öğrenme sürecinde önemli noktalardan bir diğeri ise

öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate almaktır. Bu noktada, anlamanın tüm boyutlarını

içerisinde barındırarak, öğrencilerin 21.yy. becerilerini geliştirmeyi hedefleyerek, bireysel

farklılıklarını destekleyerek, performanslarını ortaya çıkarmayı ön plana alarak ve

öğrencilere bilgiyi gerçek yaşama transfer etme imkânı sunarak anlamlı öğrenmeyi sağlayan

‘Anlamaya Dayalı Tasarım’(UbD) modeli kullanılarak ders planı tasarlanmıştır. UbD

modeline göre tasarlanmış ders planı ile öğrenci büyük oranda merkeze alınarak, öğretim

sürecinde yaşanan birçok eksikliklerin giderilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, bu

çalışmada, araştırmacının aldığı bir yıllık UbD modeline göre ders planı tasarımı eğitimi ile,

10. sınıf biyoloji programında yer alan ‘Ekosistem Ekolojisi’ konusunda, ders planı

tasarlanmış, uygulanmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Çalışmada, karma yöntem

araştırma desenlerinden olan yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel

boyutu yarı deneysel desenlerden tek grup öntest-sontest ve nitel boyutu durum çalışması

deseni tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, özel bir lisenin 10. sınıfta öğrenim

gören 85 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin nicel verileri “Ekosistem

Ekolojisi Başarı Testi” ve “Ortaöğretim Öğrencilerinin Biyoloji Bilimine ve Dersine

Yönelik Tutum Ölçeği” ile nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile

toplanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan biyoloji öğretmenlerinden uygulamaya yönelik

görüşlerini almak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştr. Elde edilen nicel

veriler; bağımsız t-testi, bağımlı t-testi, tek faktörlü ANOVA testi ve ANCOVA testi, nitel

vi

veriler içerik analizi ve betimsel analiz kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın pilot

uygulaması 2018-2019 öğretim yılının I. döneminde, ders planının asıl uygulaması ise aynı

yılın II. döneminde dört hafta süreyle yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda deney grubu

öğrencilerinin tutum, başarı ve kalıcılık puanlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğu

bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre UbD ile

hazırlanan uygulamalara yönelik olumlu görüşler belirtilmiştir. Öğrenciler derslerin çok

eğlenceli ve zevkli geçtiğini, dersleri sıkılmadan takip ettiklerini, yapılan çeşitli etkinliklerle

konuları daha sonra da kolayca hatırladıklarını belirtmişlerdir. Ulaşılan sonuçlar

doğrultusunda, tasarlanan ders planının, öğretmenlere yöneltilen sorular ışığında varılan

görüşlerine göre, iyi bir yönlendirici olduğu bulunmuştur. Öğrenciler açısından bakıldığında

ise, UbD modeline göre tasarlanmış ders planını ile kalıcı öğrenmenin sağlandığı

söylenebilir. Aynı zamanda bu ders planının öğrencilerin biyoloji dersine yönelik

tutumlarında genel olarak anlamlı ve olumlu yönde etkileri olduğu gözlenmiştir. Araştırma

sonunda elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen ve araştırmacılara önerilerde

bulunulmuştur. Bu doğrultuda, UbD, öğrenci başarısının arttırılması ve özellikle derse

yönelik olumlu tutumların geliştirilmesinde etkili bir araç olarak önerilmektedir. Benzer

çalışmalar farklı eğitim düzeylerindeki öğrencilere yönelik olarak gerçekleştirilebilir. Aynı

şekilde benzer çalışmalar farklı konulara yönelik olarak gerçekleştirilebilir. UbD modeline

dayalı öğretimi planlamayı içeren eğitimler, öğretmen yetiştirme programlarına veya hizmet

içi eğitimlere dahil edilebilir.

Anahtar Kelimeler : Anlamaya Dayalı Tasarım (UbD), Ekosistem Ekolojisi, Başarı,

Tutum, Kalıcılık