Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Deniz Cem Yıldız
Danışman: EZGİ GÜNAY
Özet:Günümüz birçok sistemde kullanılan çubuk elemanlar, sistemin yapısına bağlı olarak çekme, basma, kesme ve eğilme kuvvetlerinin etkisi altındadır. Bu tür çubuk sistemler eksenel basma kuvvetine maruz kaldıklarında sistemlerde oluşabilecek kararsızlıklara bağlı burkulmaların tasarım aşamasında dikkate alınması gerekmektedir. Tez çalışmasında, SEY ile eksenel basma yüküne maruz kalan değişken kesitli çubuk eleman için doğrusal burkulma analizi yapılarak kusursuz bir çubuk yapı için kabul edilebilecek kritik burkulma yükü hesaplanmıştır. Çubuk yapının gerçek kritik burkulma yükünün hesabı için ANSYS® yazılımı kullanılarak Riks Metodu ile doğrusal olmayan burkulma analizleri yapılarak kritik burkulma yükü hesaplanmış, burkulmanın özdeğerleri hesaplanarak, özvektörleri şekillerle temsil edilmiş ve doğrusal ve doğrusal olmayan burkulma analizi sonuçları grafikler ile verilmiştir. Tez çalışmasında ek olarak bir uçak ön iniş takımı tekerlek bağlantısının yapıldığı çatal yapısının tekerlek bağlantı noktasında meydana gelen deformasyonun minimuma indirgenebilmesi için yeni bir kompozit yapı tasarımı gerçekleştirilmiş olup, tasarlanan kompozit yapı için malzeme özellikleri belirlenmiştir. Tasarlanan yapı için ANSYS® yazılımı ile doğrusal olmayan burkulma analizi yapılarak kritik burkulma yükü değeri hesaplanmıştır. Daha sonra, sistemin serbest titreşim analizi yapılarak çatal yapının sistemin en stabil olduğu sabit bağlantı-serbest uç sınır şartları ile doğal titreşim frekansları hesaplanmıştır. Hesaplanan frekanslar için salınım modları şekiller ile verilmiştir.