Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet Atak
Özet:
Magnezyum alaşımının ağırlık kazancı ve yakıt tüketiminde tasarruf sağlaması özellikle otomotiv ve havacılık alanındaki düşük ağırlıklı mühendislik malzemelerinin geliştirilmesinde kullanımını da artırmaktadır. Magnezyum; alüminyum’a göre %35, titanyuma göre de %65 daha hafif bir metal olsa da ergitme esaslı birleştirme yöntemleri ile birleştirmelerde problemler yaşanmasına da neden olabilmektedir. Ergitme birleştirme yöntemleri ile magnezyum levhaların birleştirilmesi zor olması nedeni ile son yıllarda alüminyum ve magnezyum levhaların birleştirilmesinde sıkça kullanılan Sürtünme Karıştırma Kaynağı (SKK) bir katıhal birleştirme yöntemi olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada SKK yöntemi ile malzemelerin birleştirilmesi için vidasız (pimsiz) sürtünme karıştırma karıştırıcı uç omuz profili tasarımları ve bu uçlarla birleştirilen Magnezyum levhaların mekanik özelliklerinin ve metalografik yapısının incelenmesi amaçlanmıştır. Karıştırıcı uç ve ucun omuz profili tasarımları yapılarak, birleştirme bölgesi vidasız pim ile karıştırılarak otomotiv ve havacılık alanında kullanılan ince Magnezyum levhaların birleştirilmesi mümkün hale getirilmiştir. Magnezyum levhaların rahatlıkla birleştirilebildiği, yapılan deneyler ve mühendislik uygulamalarıyla sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak deneysel ve teorik olarak değerlendirilmiştir. Yapılan vidasız karıştırıcı uç omuz profili tasarımı ve Sürtünme Karıştırma Nokta Kaynağı (SKNK) yöntemiyle birleştirilen magnezyum malzemelerin mekanik özelliklerden; çekme-kesme dayanımı, üç nokta eğme dayanımı, yorulma dayanımı, sertlik ölçümleri, X-Ray görüntüleri alınmış ve metalografik yapı incelenmiştir