Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Helin MAVİTAŞ
Özet:
Bu araştırmada; grafik ve resim eğitimi içerisinde önemli bir yeri olan gravür baskı tekniği konusunun öğretimi için etkili bir materyal geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla teknolojinin sunduğu olanaklar doğrultusunda öğretmeöğrenme sürecinde etkili olduğu bilinen pek çok hareketli ve durağan görsel malzemenin kullanıldığı, bireysel eğitimin ön planda olduğu, örnek bir interaktif (etkileşimli) eğitim CD'si hazırlanmıştır. Çağdaş eğitimde başarıyla uygulanmakta olan interaktif eğitimin önemi, gravür baskı tekniği konulu interaktif eğitim yazılımının hangi aşamalardan geçerek nasıl hazırlanması gerektiği ve örnek bir interaktif CD bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Hızla gelişen bilgisayar teknolojisi, günlük yaşamın pek çok alanında çeşitli biçimlerde kullanılmakta yaşamı kolaylaştırmaktadır. Bilgisayarlar öğretimde kullanıcıların kendi öğrenme hızına göre öğrenme olanağını, kullanıcıyı etkin öğrenme süreci içerisinde tutarak istediği kadar tekrar yapması, bireysel öğrenme ortamında rahatlıkla çalışabilmesi vb. gibi pek çok yararlar sağlamaktadır. Gravür Baskı Tekniği konulu interaktif eğitim yazılımı hazırlanmasında öncelikle 2 grafik öğretmeni, 1 eğitimde program geliştirme uzmanı, 2 eğitim teknolojisi uzmanı, 2 bilgisayar uzmanından oluşan bir uzman grup oluşturulmuştur. vi Çalışmanın her aşamasında uzman grubun yardımı alınmıştır. Gravür Baskı Tekniği konulu interaktif eğitim yazılımı ile ilgili hedef ve hedef davranışlar belirlenmiştir. Belirlenen hedef ve davranışları kazandırmaya yönelik içerik listesi hazırlanmıştır. Belli ölçütlere göre giriş etkinlikleri, ana sayfa, programı kullanma yönergesi, bilgi aktarımı ve değerlendirme sorularını içeren CD hazırlanmıştır. İnteraktif CD'nin değerlendirilmesi amacı ile uzman grubun denetiminde ölçek hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçeği içeren bir anket formu yapılmış ve random yolu ile belirlenen 10 grafik tasarımı alan uzmanına, 10 grafik öğretmenine ve meslek lisesi grafik bölümünden 10 öğrenciye uygulanmıştır. Anket altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde güdüleme etkinlikleri ile ilgili sorular, ikinci bölümde ana sayfa ile ilgili sorular, üçüncü bölümde hedeflerin sunumu ile ilgili sorular, dördüncü bölümde eğitim yazılımını kullanma yönergesi, sayfa geçişleri ve yönlendirme butonları ile ilgili sorular, beşinci bölümde ekran tasarımı ve içerik ile ilgili sorular ve son bölüm olan altıncı bölümde ise değerlendirme ile ilgili sorular yer almıştır. Eğitim yazılımı, araştırmaya katılan uzman, öğretmen ve öğrencilere izlettirilmiş, belli aralıklarla CD durdurularak izlenen bölümle ilgili değerlendirme sorularını cevaplamaları istenmiştir. Araştırmanın son bölümünde ulaşılan sonuçlar ve öneriler bulunmaktadır. Anket sonucunda elde edilen verilere göre öğretmen ve öğrencilerin tamamına yakın bir bölümü çok iyi seçeneğini, uzmanların ise büyük bir bölümü çok iyi küçük bir bölümü de iyi ya da orta seçeneklerini işaretlemişlerdir. Gravür baskı tekniği konulu interaktif eğitim yazılımının hazırlık aşaması (hedeflerin ve içeriğin belirlenmesi, ekran tasarımı, ana sayfa düzeni), giriş etkinlikleri (hedeflerin sunulması, güdüleme etkinliklerinin ve programı kullanma yönergesinin düzenlenmesi), içeriğin oluşturulması bölümlerinde anket sonuçları ve jüri üyelerinin ortak görüşleri doğrultusunda düzeltmeler yapılmıştır. Gravür baskı tekniği konusunun dışındaki alanlarda da interaktif eğitim yazılımlarının koşullara uygun hazırlanarak bireysel ve sınıf ortamında öğretim amacıyla kullanılması, gravür baskı tekniği konusunda hazırlanmış olan bu eğitim yazılımının, uygulamalarla geliştirilmesi, Ortaöğretim kurumlarındaki eğitimciler için hizmet içi eğitim seminerleri düzenlenerek eğitim teknolojisi ve interaktif eğitim yazılımları konularında bilgilendirilmeleri, Orta öğretim ya da lisans düzeyindeki bireylerin dışında iyi bir sanat izleyicisinin ve gravür baskı tekniği konusunu merak eden ve öğrenmek isteyen her yaşta ve değişik eğitim düzeyine sahip bireylerin hazırlanan bu eğitim yazılımından yararlanmalarının sağlanması, M.E.B. ilgili kurumlarında eğitim yazılımlarının uzman grup oluşturularak (bilgisayar teknolojisi uzmanı, konu alanı uzmanı, eğitim alanı uzmanı) hazırlanmasına önem verilmesi önerilmektedir.