Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Rabia Neva ŞAHİN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma, TRT’nin çocuklara yönelik çizgi filmlerinde değer aktarımı ve Türkçe eğitimine katkısına odaklanmaktadır. Değer, toplumu oluşturan bireyler arasında sözlü olarak gelecek nesillere aktarılan kurallar bütünüdür. Değerlerin eğitiminde okullar tek toplumsallaşma yolu gibi görülse de aile, akran grubu, kitle iletişim araçları ve sivil toplum örgütleri değerler eğitimini besleyen kaynaklardır. Çocukların en çok tercih ettiği eğlence aracı olan çizgi filmler, birçok eğitim kurumunun işlevini tek başına yapabilecek durumdadır. Araştırmalara göre, çocukların çizgi film izleme döneminin en yoğun olduğu yaşlar, 5-11 yaş arasıdır. Dolayısıyla çizgi filmlerin bu yaş grubuna etkisine yönelik yapılacak araştırmalar önem kazanmaktadır. Hedef kitlesi sadece çocuklar olan TRT Çocuk, 1 Kasım 2008 tarihinde yayın hayatına başlamıştır. Bu araştırmada, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında yer alan değerlere dayanarak TRT Çocuk kanalında 2015-2016 yayın döneminde yayımlanan ve günümüzde de yayını devam eden altı çizgi filmin değer aktarımı ve Türkçe eğitimine katkısı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Öğretim programlarındaki değer aktarımıyla ilgili kazanımlardan kod ve tema olarak faydalanılmıştır. Kod ve temalardan yola çıkılarak hazırlanan kontrol listesi ile içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda yabancı yapım çizgi filmlerin değerler yönünden yerli yapımlara göre daha zengin olduğu görülmüştür. Ancak bunun yanı sıra olumsuz davranış örneklerine de rastlanmıştır. Türkçe söz varlığı açısından ise çizgi filmlerde belirli söz gruplarının yoğun olarak işlendiği ancak bazı söz varlığı unsurlarına yeterince yer verilmediği tespit edilmiştir.