HASTANE İLKÖĞRETİM OKULLARINDAKİ GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNİN NİTELİĞİ KONUSUNDA DURUM İNCELEMESİ (ANKARA İLİ ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Zehra TUNCEL

Özet:

Hastalık ve hastanede yatma; hem çocuklar hem de yetişkinler üzerinde korku, kaygı gibi duygusal etki yaratan olaylardır. Hastalık ve/veya hastane yaşantısının süresi, niteliği ve derecesi insanın gelecek yaşantılarını etkileyebilir ve kalıcı izler bırakabilir. Olumsuz etkileri ortadan kaldırmak, bu süreci özellikle çocuklar açısından olumlu ve verimli kılmak için Hastane İlköğretim Okulları'nın kurulduğu bilinmektedir. Bu araştırmada; Hastane İlköğretim Okulları'nda verilen eğitim/ öğretim içerisinde, Görsel Sanatlar Eğitimi'nin niteliğine yönelik durum incelemesi yapılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Tarama araştırması kapsamında, nitel araştırmada en yaygın veri toplama yöntemlerinden; görüşme, gözlem ve kaynak taramaları yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye genelindeki Hastane Okulları içerisinde; Ankara ilinde, bünyesinde Hastane İlköğretim Okulu bulunduran, devlet hastaneleri ve üniversite hastaneleri oluşturmuştur. Bu okullar; - Hacettepe Üniversitesi Çocuk Hastanesi İlköğretim Okulu - Ankara Onkoloji Hastanesi İlköğretim Okulu - Ankara Atatürk Sanatoryum Hastanesi İlköğretim Okulu - Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi İlköğretim Okulu - S.S.K.Ankara Çocuk Hastalıkları Hastanesi İlköğretim Okulu - Gazi Ünv.Tıp Fakültesi Hastanesi İlköğretim Okulu - Ankara Hastanesi İlköğretim Okulu - Dr. Sami Ulus Çocuk Hastanesi İlköğretim Okulu - GATA Çocuk Onkolojisi İlköğretim Okulu - Ankara Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Eğitim ve Araştırma Hastanesi İlköğretim Okulu'dur. Araştırma sırasında, Ankara Atatürk Sanatoryum Hastanesi İlköğretim Okulu'nun 2002'de tadilat dolayısı ile kapandığı ve yeniden hizmete açılmadığı öğrenilmiştir. Yapılan araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Hastane İlköğretim Okulları'nın genellikle hastanelerin çocuk servisleri içerisinde bir ya da iki oda ile sınırlı oldukları, sınıf olarak düzenlenmiş mekanların her tür özür grubunun gereksinimine cevap verecek şartlarda oluşturulmadığı, görev yapan öğretmenlerin nitelik ve nicelik olarak yeterli olmadıkları, uygulanan eğitim programlarının ise öğrenci özelliklerine göre düzenlenmediği görülmüştür. Görüşme yapılan öğretmenler; hasta çocuklar için Görsel Sanatlar Eğitimi'nin özellikle psikolojik dışavurum ve sıkıntılarından uzaklaşması için gerekli olduğunu ve bu eğitimin, konunun uzmanı tarafından verilmesi gerektiği görüşünü paylaştıkları tespit edilmiştir. Öğretmenler, Görsel Sanatlar Eğitimi'ne ilişkin yetersiz olan, mekan ve malzemelerin sağlanması gerektiğine inandıklarını belirtmişlerdir. Sonuç olarak; Hastane İlköğretim Okulları'ndaki; fiziki koşullar, görevlendirilecek öğretmenlerin nitelik ve niceliği, yürütülen programların hasta çocukların ihtiyaç ve durumlarına uygun nitelikte olmasına ilişkin ve bu konu ile ilgili ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.