Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Fransızca
Öğrenci: ZEYNEP BÜYÜKSARAÇ
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Melek Alpar
Özet:
Yabancı dil öğretim sürecinde amaç
öğrencilere temel dilsel becerilerin kazandırılmasıdır (dinleme, konuşma, okuma
ve yazma). Öğrencilerin bu becerileri edinim süreçleri çeşitli nedenlerden
dolayı farklılık gösterebilmektedir. Kimi öğrencilerin bu becerileri edinimleri
zor olmasa da kimileri için de oldukça zordur. Bu zorlukları tek bir nedenle
sınırlandırmak doğru olmayabilir. Yabancı dil edinim sürecinde bu zorluklar
öğrenci, öğretmen, yöntem, materyal, öğrenme ortamı gibi farklı değişkenlerden
kaynaklanabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Fransızca hazırlık sınıflarında
öğrenim gören öğrencilerin temel dil becerilerini edinirken yaşadıkları
zorlukların ve bu zorlukların nedenlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması olarak yapılandırılan bu çalışmada amaçlı
örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi
kullanılmıştır. 2018-2019 öğretim yılı bahar yarıyılında Gazi üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulu Fransızca hazırlık biriminde öğrenim gören 43
gönüllü öğrenci ve bu kurumda çalışan 5 gönüllü öğretmenin katılımıyla
gerçekleştirilen bu çalışmada veri toplama aracı olarak sosyal bilimlerde
sıklıkla kullanılan yaklaşımlardan biri olan bireysel görüşme tekniğine
başvurulmuştur. Öğrencilerin temel dilsel becerilerine dair görüşlerinin
derinlemesine araştırılarak etkili çözüm önerileri sunulması amaçlandığından
açık uçlu yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilere
yönelik görüşme formunda her bir beceri için 4 soru 4 sonda soru, bütün
beceriler için 16 soru 16 da sonda soru olmak üzere toplamda 32 soru
bulunmaktadır. Öğretmenlere yönelik görüşme formunda her beceri için 3 soru ve
4 sonra soru, bütün beceriler için 12 soru ve 16 sonda soru olmak üzere toplam
28 soru bulunmaktadır. Verilerin analizini gerçekleştirmek için öncelikle
görüşme kayıtlarının transkripsiyonu yapılmıştır. Ardından veriler nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları öğrenci, öğretmen,
yöntem, materyal, öğrenme ortamı gibi farklı değişkenlerin öğrencilerin temel
dilsel becerileri edinme süreçlerine kolaylıklar sağladığı gibi öğrencilerin
zorluklar yaşamasına da neden olduğunu göstermiştir.