Les Difficultés dans L'acquisition des Compétences Linguistiques en Français Langue Étrangère chez les Apprenants des Classes Préparatoires: Une Étude de Cas- L'Exemple de L'Université Gazi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: ZEYNEP BÜYÜKSARAÇ

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Melek Alpar

Özet:

Yabancı dil öğretim sürecinde amaç öğrencilere temel dilsel becerilerin kazandırılmasıdır (dinleme, konuşma, okuma ve yazma). Öğrencilerin bu becerileri edinim süreçleri çeşitli nedenlerden dolayı farklılık gösterebilmektedir. Kimi öğrencilerin bu becerileri edinimleri zor olmasa da kimileri için de oldukça zordur. Bu zorlukları tek bir nedenle sınırlandırmak doğru olmayabilir. Yabancı dil edinim sürecinde bu zorluklar öğrenci, öğretmen, yöntem, materyal, öğrenme ortamı gibi farklı değişkenlerden kaynaklanabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Fransızca hazırlık sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin temel dil becerilerini edinirken yaşadıkları zorlukların ve bu zorlukların nedenlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak yapılandırılan bu çalışmada amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. 2018-2019 öğretim yılı bahar yarıyılında Gazi üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Fransızca hazırlık biriminde öğrenim gören 43 gönüllü öğrenci ve bu kurumda çalışan 5 gönüllü öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada veri toplama aracı olarak sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan yaklaşımlardan biri olan bireysel görüşme tekniğine başvurulmuştur. Öğrencilerin temel dilsel becerilerine dair görüşlerinin derinlemesine araştırılarak etkili çözüm önerileri sunulması amaçlandığından açık uçlu yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilere yönelik görüşme formunda her bir beceri için 4 soru 4 sonda soru, bütün beceriler için 16 soru 16 da sonda soru olmak üzere toplamda 32 soru bulunmaktadır. Öğretmenlere yönelik görüşme formunda her beceri için 3 soru ve 4 sonra soru, bütün beceriler için 12 soru ve 16 sonda soru olmak üzere toplam 28 soru bulunmaktadır. Verilerin analizini gerçekleştirmek için öncelikle görüşme kayıtlarının transkripsiyonu yapılmıştır. Ardından veriler nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları öğrenci, öğretmen, yöntem, materyal, öğrenme ortamı gibi farklı değişkenlerin öğrencilerin temel dilsel becerileri edinme süreçlerine kolaylıklar sağladığı gibi öğrencilerin zorluklar yaşamasına da neden olduğunu göstermiştir.