Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BILIM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merve Yıldırım
Danışman: Z. Fulya Temel
Özet:
Bu araştırma, erken çocukluk dönemi için hazırlanan TÜBİTAK Meraklı Minik dergisinin
Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı’ndaki kazanımları desteklemesi
açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
olan “Doküman İnceleme” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi “Amaçlı
Örnekleme Yöntemi” ile 2018 yılı boyunca her ayın birinde yayınlanan on iki Meraklı Minik
dergisi olarak seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Meraklı Minik dergisi ekibinden,
öğretmen ve ebeveynlerden oluşan toplamda on iki kişi oluşturmaktadır. Araştırmacı
tarafından “Meraklı Minik Kazanım Değerlendirme Tablosu” oluşturulmuştur. Meraklı
Minik dergi yetkililerine, dergiyi takip eden öğretmen ve ebeveynlere yönelik de “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Formu” geliştirilmiştir. Veriler bu iki araç aracılığı ile
toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, TÜBİTAK Meraklı Minik dergisinin M.E.B. Okul
Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan kazanımlar arasında en çok dil gelişim alanındaki
kazanımları en az da öz bakım becerileri gelişim alanındaki kazanımları desteklediği
sonucuna ulaşılmıştır. Derginin, okul öncesi dönemi çocuklarının gelişimsel özelliklerine
hâkim bir ekip tarafından hazırlandığı ve ekibin programda yer alan beş gelişim alanını da
dengeli bir şekilde desteklemeye çalıştığı da ortaya çıkan dikkat çekici sonuçlar arasındadır.
Anahtar Kelimeler : Çocuk Dergileri, Popüler Bilim Dergileri, Erken Çocukluk Dönemi,
Okul Öncesi Eğitim Programı, Kazanımlar