TÜBİTAK MERAKLI MİNİK DERGİSİNİN İÇERİĞİNİN M.E.B. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI’NDAKİ KAZANIMLAR AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BILIM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Yıldırım

Danışman: Z. Fulya Temel

Özet:

Bu araştırma, erken çocukluk dönemi için hazırlanan TÜBİTAK Meraklı Minik dergisinin

Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı’ndaki kazanımları desteklemesi

açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden

olan “Doküman İnceleme” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi “Amaçlı

Örnekleme Yöntemi” ile 2018 yılı boyunca her ayın birinde yayınlanan on iki Meraklı Minik

dergisi olarak seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Meraklı Minik dergisi ekibinden,

öğretmen ve ebeveynlerden oluşan toplamda on iki kişi oluşturmaktadır. Araştırmacı

tarafından “Meraklı Minik Kazanım Değerlendirme Tablosu” oluşturulmuştur. Meraklı

Minik dergi yetkililerine, dergiyi takip eden öğretmen ve ebeveynlere yönelik de “Yarı

Yapılandırılmış Görüşme Formu” geliştirilmiştir. Veriler bu iki araç aracılığı ile

toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, TÜBİTAK Meraklı Minik dergisinin M.E.B. Okul

Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan kazanımlar arasında en çok dil gelişim alanındaki

kazanımları en az da öz bakım becerileri gelişim alanındaki kazanımları desteklediği

sonucuna ulaşılmıştır. Derginin, okul öncesi dönemi çocuklarının gelişimsel özelliklerine

hâkim bir ekip tarafından hazırlandığı ve ekibin programda yer alan beş gelişim alanını da

dengeli bir şekilde desteklemeye çalıştığı da ortaya çıkan dikkat çekici sonuçlar arasındadır.

Anahtar Kelimeler : Çocuk Dergileri, Popüler Bilim Dergileri, Erken Çocukluk Dönemi,

Okul Öncesi Eğitim Programı, Kazanımlar