Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gözde ULUSOY
Özet:
Avrupa Birliği eğitim sistemlerine sahiptir. Avrupa Birliği, eğitim sistemlerini tek tipe dönüştürmeyi hedeflememektedir. Avrupa Birliği'nin amaçlarının gerçekleştirilmesinde eğitim bir araç olarak görülmekte, eğitim sistemleri ve ülkelerin izledikleri eğitim politikaları arasında yakınlaşmanın sağlanmasına önem verilmektedir. Bu tezde içinde bulunduğumuz Avrupa Birliğine uyum sürecinde Ulusal Ajans aracılığı ile kabul edilen eğitim ve kültür projeleri kapsamında LDV(Leonardo Da vinci ) projelerinden ve Erasmus karşılıklı değişim projelerinden yükseköğretim kurumlarında grafik eğitimi veren bölümlerin ne derecede yararlandıkları incelenmiştir. Grafik bölümlerinin kabul görmüş projelerinin yeterliliği sorgulanmış ve ulusal ajansın projelere katılımı arttırmak amacıyla üniversitelerin dış ilişkiler ofisiyle birlikte yaygınlığını arttırmak amacıyla ne gibi etkinlikler yaptığı incelenmiş bu etkinliklerin AB projelerinin grafik bölümlerinde yaygınlığını arttırabilecek derece yeterli olup olmadığı sorgulanmıştır. Araştırma kapsamında AB projeleri incelenmiş eğitim kültür projeleri kapsamındakiler alt başlıklarla açıklanmıştır. Bu projelerin eğitim ve kültüre yönelik amaçları incelenmiştir. Projelerin sanat eğitimi veren yüksek öğretim kurumlarındaki yaygınlığı, yararlılığı ve yeterliliğini ölçmek için 29 soruluk her alt problem cümlesi doğrultusunda kategorilere ayrılmış bir anket hazırlanmıştır. Proje katılımcılarının ve proje uzmanlarının fikirleri alınmış anket bu doğrultuda hazırlanmıştır. Gazi Üniversitesi dış ilişkiler ofisinden bilgi alınmıştır. Anketler yüz yüze görüşülerek doldurulmuş; anketi dolduranlara anketin geçerliliğini ve güvenirliliğini arttırmak için her türlü açıklama yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara'daki yüksek öğretim kurumlarının sanat eğitimi ve grafik eğitimi veren bölümleri oluşturmaktadır. Örneklem olarak konuyla ilgili olan Gazi Üniversitesi, Başkent Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi öğretim elemanlarından toplam 40 eğitimci alınmıştır. Öğretim elemanlarının görüşlerini inceleyebilmek için uygulanan anket verilerinden elde edilen bulgular, hazırlanan frekans tablolarında gösterilmiştir. Araştırma sonucuna göre; 1. Projelerin yeterli ve yaygın olmadığı, 2. Daha çok kişi bu projelerden yararlanmak istediği, 3. Araştırmaya katılan akademisyenlerimiz AB projelerinin yararlı olduğunu düşündüğü, 4. Mesleki eğitime yönelik kabul edilen projeler kapsamında grafik eğitimi ve grafik sanatlar eğitimi veren bölümlerimiz aktif olmadığı, 5. Grafik eğitimine yönelik projeler uygulanmak istenmiş fakat kabul görmediği söylenebilir. Çalışmanın öneriler bölümünde AB Eğitim ve Kültür projelerinden daha fazla yararlanmak ve yeterliliğini, yaygınlığını arttırmak için kullanılabilecek çözümler önerilmiştir.