Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Recep Karan
Danışman: MÜZEYYEN SARITAŞ
Özet:Demiryolu ile karayolunun kesişim noktasında bulunan hemzemin geçitlerde önemli bir güvenlik sorunu ile karşılaşılmaktadır. Ülkemizde, demiryollarındaki tren kazalarının %27.8' i hemzemin geçitlerinde meydana gelmektedir. Hemzemin geçit kazalarını asgari seviyeye indirgemek için yeni otomasyon teknolojilerini kullanarak geçit koruma sistemleri geliştirilmelidir. Hemzemin geçitler, korumalı ve korumasız geçitler olarak iki ana grupta sınıflandırılmaktadır. Ülkemizde, %32' si korumalı olmak üzere toplam 3314 adet hemzemin geçit bulunmaktadır. Korumalı geçitlerde sadece çan ve flaşörle birlikte geçit bariyerleri yer almaktadır. Bu çalışmada; önce, demiryolu sinyalizasyon sistemleri detaylı olarak incelenmiş, farklı sinyalizasyon sistemlerindeki hemzemin geçit otomasyon modellerine değinilmiş ve geçit kazalarını azaltmak için geliştirilen koruma sistemleri açıklanmıştır. Bu çalışmada ayrıca, hemzemin geçitlerimizde kullanılan çan, flaşör ve geçit bariyerlerine ilave olarak; geçit bölgesi engel tespit sensörleri, demiryolu için geçit koruma sinyali, geçit bölgesi alttan ısıtma sistemi ve hidrolik bariyer sisteminin yer aldığı PLC tabanlı bir geçit koruma sistemi tasarlanmış ve gerçekleştirilmiştir. Bu sistem örnek bir istasyon olarak ele alınan Emiralem İstasyonu'na uygulanmıştır.