Matematik öğretmeni adaylarının fonksiyonları öğretme bilgilerini ölçmeye yönelik bir testin geliştirilmesi ve uygulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurullah Şimşek

Özet:

Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birincisi, matematik öğretmeni adaylarının fonksiyonlar konusunda pedagojik alan bilgilerini (PAB) ölçmeye yönelik fonksiyonları öğretme bilgisi testini (FÖBT) geliştirmek ve bu testin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Bu çalışmanın ikinci amacı ise geliştirilen bu test aracılığıyla matematik öğretmeni adaylarının fonksiyonları öğretme bilgilerinin kayıtlı oldukları programlara (pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı ve matematik öğretmenliği programı) ve cinsiyetlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Fonksiyonları öğretme bilgisi testi altı aşamada geliştirilmiştir. Birinci aşamada, PAB ile ilgili birçok çalışmaları bulunan bir matematik eğitimcisinin kontrolünde çoktan seçmeli 25 madde yazılmıştır. İkinci aşamada, bu 25 madde iki matematik eğitimcisi, bir matematik öğretmeni, bir ölçme değerlendirme uzmanı ve bir dil uzmanı tarafından ayrıca incelenmiştir. Uzmanlardan gelen dönütler doğrultusunda maddelerde değişiklikler yapılmıştır. Üçüncü aşamada, fonksiyonları öğretme bilgisi testinde yer alan 25 maddenin sadece matematiksel bilgiyle cevaplanıp cevaplanmadığını kontrol etmek amacıyla temel matematik derslerinde başarılı, matematik öğretimiyle ilgili dersleri almamış ve matematik öğretim tecrübesi olmayan 23 üniversite öğrencisiyle bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama sonucunda üç maddenin testin kapsamından çıkartılmasına karar verilmiştir. Dördüncü aşamada, 22 maddenin testin hedef kitlesine yönelik nasıl çalıştığını görmek amacıyla 26 öğretmen adayıyla bir uygulama yapılmıştır. Beşinci aşamada hem madde tepki kuramına hem de klasik test kuramına göre madde ve test istatistiklerinin hesaplanması amacıyla üç farklı üniversiteden 240 matematik öğretmeni adayına 22 maddelik test uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında maddeler üzerinde gerekli düzeltmeler yapılmıştır. En son altıncı aşamada ise bir önceki aşamada düzeltilen maddelerin hem madde tepki kuramına hem de klasik test kuramına göre nasıl çalıştığını kontrol etmek için 22 maddelik test 9 farklı üniversiteden toplam 647 matematik öğretmeni adayına uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi neticesinde en iyi çalışan 13 madde seçilerek fonksiyonları öğretme bilgisi testinin nihai hali verilmiştir. Fonksiyonları öğretme bilgisi testinin nihai halinde yer alan 13 madde dikkate alınarak 647 matematik öğretmeni adayına yönelik olarak fonksiyonları öğretme bilgisi testi puanı hesaplanmıştır. Daha sonra bu puanların öğretmen adaylarının kayıtlı oldukları programa ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği iki faktörlü ANOVA testi ile analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda matematik öğretmeni adaylarının kayıtlı oldukları programa göre fonksiyonları öğretme bilgisi testi puanlarının anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Diğer taraftan cinsiyetin tek başına istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa yol açmadığı tespit edilmiştir. Program ve cinsiyet değişkenlerin ortak etkisi de yine fonksiyonları öğretme bilgisi testi puanlarında anlamlı bir fark oluşturmamıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar ve kazanılan deneyimler ışığında ilgililere ve bu alanda çalışma yapacak araştırmacılara yönelik olarak çalışmanın sonunda öneriler sunulmuştur.