Doğrudan Görüş Hattı Olan/Olmayan Kavşaklarda V2v Haberleşme Saha Test Verileri İle Başarım Değerlendirmesi, Modellenmesi Ve V2x Haberleşme Hıl Benzetim Çalışmaları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sibel Arslan

Danışman: MÜZEYYEN SARITAŞ

Özet:

V2X (AraçHer şey) iletişiminde kullanılan DSRC (Tahsis Edilmiş Kısa Mesafeli İletişim) teknolojisi, güvenlik uygulamaları için en uygun kablosuz kısa mesafe iletişim teknolojisidir. DSRC fiziksel katmanı (OFDM), araçsal ağların hedeflerine ulaşmasında anahtar faktördür. Bu çalışmada; OFDM tasarım parametrelerinin, sistem haberleşme performansı üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla MATLAB simülasyon çalışmaları yapılmıştır. Geliştirilen gömülü yazılımlar ile V2V (AraçAraç), V2P (AraçYaya) ve V2I (AraçAltyapı) haberleşme HIL (Döngüde Donanımsal Benzetim) uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Otonom araçlara entegre edilen DSRC radyo birimleri kullanılarak gerçek saha testleri yapılmıştır. Gerçek saha test sonuçları, sistem performans değerlendirme metriği olan PDR (Paket İletim Oranı) olarak sunulmuştur. OFDM tasarım parametrelerinin (modülasyon tipi, veri hızı, kodlama oranı), araçların kavşak merkezine uzaklıklarının, DSRC radyo birimlerinin gönderme güçlerinin ve kavşak tiplerinin (LOS/NOS) sistem haberleşme performansı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ayrıca, test sonuçları kullanılarak OFDM tasarım parametreleri, gönderme gücü, kavşak merkezine uzaklık ve duvar sayısı gibi girilen parametre değerlerine göre PDR (Paket İletim Oranı) değerini çıktı olarak verebilen bir MATLAB Simulink ile performans ölçüm modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen performans ölçüm modeli kullanılarak, V2V haberleşme için HIL uygulamaları yapılmıştır. V2V haberleşme için, gerçek alan test sonuçları ile HIL sonuçlarının uyumlu olduğu görülmüştür. Veri hızının artması durumunda PDR değeri düşmektedir. Gönderme gücünün artması durumunda PDR artmaktadır. Verici ve alıcı DSRC radyo birimleri arasındaki mesafe arttıkça PDR'nin önemli ölçüde düştüğü tespit edilmiştir. LOS (Doğrudan Görüş Hattı Olan) kavşakta elde edilen PDR'nin, NLOS (Doğrudan Görüş Hattı Olmayan) kavşakta elde edilen PDR'ye göre oldukça yüksek olduğu görülmüştür. PDR değeri binaların duvar sayısına ve çevresel faktörlere bağlı olarak da değişmektedir. Sonuç olarak; en yüksek PDR değeri, en yüksek gönderme gücü, en düşük veri hızı ve kavşak merkezine en kısa mesafe kullanıldığında elde edilmiştir. İlerideki çalışmalarda, yolda DSRC birimine sahip çok sayıda araç, yaya, altyapı biriminin olmasının PDR değişimine etkilerini incelemek için daha fazla test yapılması gerekmektedir.