Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ümit Turanlı
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma ile Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-iş Öğretmenliği Bölümü, Ana Sanat Atölye 4. Sınıf (4R1-4R3) öğrencilerinin, Türk Resim Sanatında Toplumsal Gerçekçilik Sanat Anlayışı ile ilgili aldıkları bilgi doğrultusunda, içinde yaşadıkları toplumun, sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel sorunları hakkındaki duygu ve düşüncelerini, resim yolu ile ne derece ifade edebildikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma 2011-2012 Eğitim- Öğretim yılı ikinci döneminde Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-iş Öğretmenliği Bölümü, Ana Sanat Atölye 4. Sınıf (4R1-4R3) öğrencileri ile yapılmıştır. Toplamda 20 öğrenci ile yapılan bu çalışma sonucunda ortaya çıkan eserler araştırmanın verisini oluşturmuştur. Uygulamaya başlamadan önce literatür taranmış ve gerekli hazırlıklar yapılmıştır. Araştırmaya katılan 20 kişilik öğrenci gurubu, atölye ortamında daha rahat ve verimli çalışabilmeleri için 10'ar kişilik iki guruba ayrılmıştır. Her guruba Toplumsal Gerçekçilik Sanat Anlayışı hakkında konu anlatımı yapılmış, konuyla ilgili görsel materyaller gösterilmiştir. Daha sonra öğrencilere konuyla ilgili araştırma yaptırılarak, ilgili sanat anlayışına uygun resim yapmaları istenmiştir. Öğrencilerin yaptığı bu resimler, uzman görüşü alınarak oluşturulmuş kriterlere göre değerlendirilmiştir. Değerlendirmelerin sonucunda katılımcıların konuya uygun çalışmalar yaptıkları renk, biçim ve anlatım bakımından kendilerine anlatılan sanat anlayışına uygun eserler ürettikleri görülmüştür. Yapılan bu resimlerin, katılımcıların içinde yaşadıkları toplumun, sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel sorunlarını vurgular nitelikte olduğu ve insanların dikkatini konuya çekme bakımından da başarılı olduğu gözlenmiştir.