İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN (6.,7. VE 8. SINIFLAR), HÜCRE KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ TESPİTİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynel GENÇER

Danışman: RAMAZAN TEZCAN

Özet:

Bu çalışma, ilköğretim 6. , 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, Fen Bilgisi müfredatlarında yer alan hücre konusu ile ilgili kavram yanılgılarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 25 adet sorudan oluşan hücre kavram testi geliştirilmiş ve bu kavram testi Kayseri İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı rasgele seçilen İlköğretim okullarının 6. , 7. ve 8. sınıflarında okuyan 488 öğrenciye 2005-2006 Öğretim yılı 1. kanaat döneminde uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda ilköğretim 6. , 7. ve 8. sınıflarında okuyan öğrencilerin hücre konusunda kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Bunlara örnek olarak; - Hücre canlının en küçük yapı taşıdır gibi kavram yanılgısına sahip oldukları - Solunum konusunda öğrencilerin kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir. - Öğrencilerin hücredeki organellerin görevleri hakkındaki kavram yanılgılarına sahip oldukları. - Hayvan hücresi ve bitki hücresinin şekli ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları. - Soğan hücresinin hayvan hücresi olarak, sinir hücresinin bitki hücresi olarak öğrenciler tarafından belirtildiği ve kavram yanılgılarına sahip oldukları. İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin hücre konusunda benzer kavram yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir. Buna dayalı olarak, öğrencilerin sahip oldukları yanlış kavramları doğruları ile değiştirerek düzeltmek oldukça güçtür. Öğrenciler bu değişime direnç gösterirler. Öğrencilerin, hücre konusunun en temel hücre kavramını karıştırdıkları belirlenmiştir. Hücre kavram testindeki bazı sorulara verdikleri yanıtlar: armut hücresini insan hücresi olarak, hayvan hücresini bitki hücresi olarak düşündükleri görülmüştür.