FLÜT EĞİTİMİNDE ENTONASYON


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ümit Bircan BİLGİN

Danışman: Nezihe Şentürk

Özet:

Araştırmanın temel amacı lisans düzeyinde mesleki flüt eğitimi alan öğrencilerin entonasyon

algılarının geliştirilebilirliğinin gözlemlenmesidir. Flüt eğitiminde kullanılan geleneksel

yöntemlere ek olarak alternatif çalışma modeli ve alternatif kaynak kullanımı amaçlanmıştır.

Entonasyon gelişimini tespit etmek amacıyla uzman görüşleri doğrultusunda “Entonasyon

Değerlendirme Kriterleri” oluşturulmuş, entonasyon gelişimini ölçmek amacıyla ölçüm

araçları belirlenmiştir. Belirlenmiş olan formlar ve kriterler ışığında, Karabük Üniversitesi

Safranbolu Fethi Toker Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Müzik Bölümünde ana çalgı Flüt

Öğrenimi görmekte olan 12 öğrencinden oluşan çalışma grubu uygulanan hazırbulunuşluk

çalışmasının ardından deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrılmış; iki hafta

önbilgilendirme ve sekiz hafta uygulama olmak üzere toplam on hafta süresince deney

grubuna alternatif kaynaklarla alternatif çalışma modelleri uygulanmıştır. Veriler uygulama

öncesinde ve sonrasında sesli ve görüntülü olarak kaydedilmiş, ses dosyaları dijital ortamda

uzmanlar tarafından belirlenmiş “Entonasyon Değerlendirme Kriterleri” eşliğinde

“Melodyne” programı aracılığıyla çözümlenmiştir. Toplanan veriler SPSS 17.0 programında

araştırmanın genel amacına uygun alt amaçlara yönelik istatistiksel yöntemlerle

çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında iki vuruşluk gam, bir vuruşluk gam, etüt ve eser

puanlarının öntest-sontest karşılaştırmalarında hangi analizlerin yapılacağına karar

verilebilmesi amacıyla iki vuruşluk gam, bir vuruşluk gam, etüt ve eser öntest ve sontest

puanlarının ayrı ayrı çarpıklık basıklık değerleri incelenmiştir. Elde edilen öntest ve sontest

verileri önce birbirlerinden ayrı olarak “Bağımsız T- Testi” analizi ile, sonrasında ise

“Bağımlı T-Testi” ile analiz edilmiĢtir. Bulgular doğrultusunda deney grubu öğrencilerinin

sontest puanları ile kontrol grubu öğrencilerinin sontest puanları karşılaştırıldığında, deney

grubu öğrencilerinin puanları daha yüksek bulunmuştur. Alternatif yöntemler ve kaynaklarla

gerçekleştirilen uygulama sürecinin deney grubu öğrencilerinin entonasyon konusunda

algılarını ve başarılarını yükselttiği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar doğrultusunda mesleki

flüt eğitiminde konuyla ilgili yapılabilecek yeni çalıĢmalar için önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Flüt, Flüt Eğitimi, Entonasyon, Çalgı, Çalgı Eğitimi