Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Muharrem AKTÜMEN
Özet:
Bu araştırmada, genel matematik konuları içinde son derece önemli bir konuma sahip olan ve ilgili literatür incelendiğinde öğrencilerin büyük çoğunluğu tarafından öğrenilmesinde zorluk çekilen, belirli integral kavramının öğretiminde, bilgisayar cebiri sistemlerinden biri olan Maple programının etkileri incelenmiştir. Bu amaçla, araştırma grubu olarak Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinden 47 öğrenci seçilmiş ve genel matematik konularına yönelik hazır bulunuşlukları ve matematiğe yönelik tutumları denk seviyede 23 ve 24'er kişilik iki grup belirlenmiştir. Bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisini belirlemek amacı ile araştırma gruplarından biri, sadece yapılandırmacı öğretim prensiplerine göre dersi işlerken diğer grup yapılandırmacı öğretim prensiplerine ek olarak Maple programı desteği ile araştırmacı tarafından geliştirilen yazılımlardan yararlanarak dersi işlemiştir. 28 ders saati (7 hafta) süren uygulamanın ardından belirli integral testi ve tutum ölçeği uygulanmış, elde edilen nicel ve nitel veriler analiz edilerek yorumlanmıştır. Aşağıda araştırmadan elde edilen bazı sonuçlara yer verilmiştir. Belirli integral testi sonuçlarına göre grupların problem çözme düzeyleri ortalamaları arasında Maple kullanan gruba yönelik anlamlı bir fark vardır. Maple'dan yararlanmayan kız ve erkek öğrencilerin işlem becerisi ve kavramsal anlama düzeyleri arasında kız öğrencilerin lehine anlamlı bir fark vardır. Problem çözme düzeyinde, gruplarda yer alan kız öğrenciler arasında, Maple desteğinden yararlanan gruptaki kız öğrencilere yönelik anlamlı bir fark vardır. Problem çözme düzeyinde gruplarda yer alan erkek öğrenciler arasında, Maple desteğinden yararlanan gruptaki erkek öğrencilere yönelik anlamlı bir fark vardır. Öğrencilerin ön matematik tutum ölçeği ortak değişken olarak kullanıldığında son matematik tutum ölçeği puanları ortalamaları arasında Maple desteğinden yararlanan gruba yönelik anlamlı bir fark vardır. Araştırmadan elde edilen bulgular yorumlanarak çalışmanın sonunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.