TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN ÖZEL ALAN YETERLİKLERİNE GÖRE KENDİLERİNİ YETERLİ GÖRME DÜZEYLERİ (AFYONKARAHİSAR İLİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kübra Yumlu Mantar

Danışman: Mehmet Taşpınar

Özet:

Bu araştırmada Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine göre kendilerini yeterli görme düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini Afyonkarahisar ilinde görev yapan 312 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel veriler için de 20 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Araştırma karma modele göre tasarlanmış, nitel ve nicel yöntemler beraber kullanılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine göre kendilerini yeterli görme düzeylerini belirlemek amacıyla nicel ve nitel veriler toplamak için farklı veri toplama araçları kullanılmıştır. Nicel veriler için Türkçe Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlikleri Algı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek maddeleri, MEB (2008)’in belirlediği “Türkçe Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri” esas alınarak oluşturulmuştur. Nitel veriler için araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre Türkçe öğretmenlerinin kendilerini bütün boyutlarda yeterli gördükleri sonucu ortaya çıkmıştır. Bu durum Türkçe öğretmenlerinin Türkçe öğretimini planlama ve düzenlemeye, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye, öğrencilerin dil gelişimini izlemeye ve değerlendirmeye, okul, aile ve toplumla iş birliği yapmaya, Türkçe alanında mesleki gelişimini sağlamaya yönelik özel alan yeterlikleri açısından yeterli olduklarını göstermektedir. Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin öğretmenlerin cinsiyetine göre farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin öğretmenlerin mesleki kıdemine göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Buna göre kıdem arttıkça öğretmenlerin kendilerini yeterli görme düzeylerinin de arttığı söylenebilir. Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin öğretmenlerin görev yaptığı yere göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre il merkezinde görev yapan öğretmenlerin kendilerini daha yeterli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Nicel verilerle elde edilen yeterli görme algı düzeyleri ile nitel verilerle elde edilen görüşler arasında bir uyum

olduğu sonucuna varılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin özel alan yeterlikleri ile ilgili görüşleri başka illerde ve Türkiye çapında yapılacak kapsamlı bir çalışmayla belirlenebilir.

Anahtar Kelimeler : Öğretmen yeterlikleri, özel alan yeterlikleri, Türkçe öğretmeni