Kimya Öğretmenlerinin Çözeltiler Konusundaki Öğretim Stratejileri ve Bu Stratejileri Uygulamaya Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özgür K.Çoban

Danışman: ZİYA KILIÇ

Özet:

Öğretmenin bir konu hakkında yeterli alan bilgisine sahip olması, öğrencilerin sahip olabilecekleri yanlış kavramları bilmesi ve farklı öğretim yaklaşımı/yöntemi/tekniğini bilerek dersini planlaması anlamlı öğrenme için gereklidir. Bu çalışmanın amacı, meslekî deneyime sahip kimya öğretmenlerinin çözeltiler konusundaki öğretim stratejilerini ve bu stratejileri öğretim ortamında (sınıf, laboratuvar vb.) uygulama durumlarına etki eden faktörleri belirlemektir. Araştırmada, durum çalışması (örnek olay) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu devlet okullarında görev yapan deneyimli dört kimya öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada öğretmenlerin öğretim yöntem, teknik ve strateji bilgileri belirlenmiştir. Bu aşamada çözeltiler konusu ile ilgili senaryolar ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. İkinci aşamada ise öğretmenlerin çözeltiler ünitesindeki üç dersi gözlenmiş ve alan notları alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler sunuş, buluş ve araştırma inceleme yoluyla öğretim stratejilerini bilmekte ve bu öğretim stratejilerini uygularken de genellikle video/resim/animasyon gibi görselleri veya modelleri, deney yaptırma veya proje hazırlatma gibi yöntemleri kullanabileceklerini ifade etmişlerdir. Ancak ders gözlemleri sonucunda tüm öğretmenlerin derslerinde sunuş yoluyla öğretim stratejisini, sadece bir tane öğretmenin ilave olarak buluş yoluyla öğretim stratejisini kullandığı gözlemlenmiştir. Öğretmenler derslerinde sıklıkla düz anlatım, problem çözme, soru cevap gibi öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmaktadır. Öğretmenler, bu farklılığın sebeplerini; alan ve pedagojik bilgi eksiklikleri, okulun laboratuvarına bağlı eksiklikler ve sınıf mevcudunun fazla olması, teknolojik sorunlarda yardımcı olacak teknik desteğin olmaması, öğrenci motivasyon seviyesinin düşük olması, müfredatın çok yoğun ve ders sürelerinin kısa olması ve okul-ailenin sınav odaklı çalışmalar talep etmesi olarak ifade etmişlerdir.