Ortaokul Ve Lise Öğrencilerin Bedensel/Kinestetik Zekâ İle Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Irak/Erbil Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilzar SALEM

Danışman: HALUK KOÇ

Özet:

Yapılan bu araştırmada Irak/Erbil’de bulunan ortaokul ve lise öğrencilerinin bedensel / kinestetik zekâ düzeyleri ile beden eğitimi dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada araştırma evreni Irak’ın Erbil ilidir. Erbil’de bulunan Ğaribi Ortaokulu, İmadattin Ortaokulu, Atabak lisesi, ve Oğuzhan lisesinde öğrenim gören 256 ortaokul ve 200 lise öğrencisi olmak üzere toplam 456 öğrenci üzerinde bu araştırma uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin 336’sını erkek öğrenciler, 120’sini ise kız öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında öğrencilere anket uygulanmıştır. Bu ankette katılımcıların demografik özellikleri belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu, beden eğitimi dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla beden eğitimi dersi tutum ölçeği ve bedensel zekâ düzeylerini belirlemek için bedensel /kinestetik zekâ ölçeği kullanılmıştır.Yapılan anket çalışmasının istatistiksel analizi için SPSS 23.0 programında Cronboach Alfa, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis-H testi ve Kendall’ın Tau korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların cinsiyetine, yaş gruplarına, okudukları okul türlerine, anne eğitim durumlarına, baba eğitim durumlarına ve lisanslı spor yapma viii durumuna göre kinestetik zekâ düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların sadece sınıflarına göre kinestetik zekâ düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Yapılan istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların cinsiyetine, yaş gruplarına, okudukları okul türlerine, anne eğitim durumlarına, baba eğitim durumlarına ve lisanslı spor yapma durumuna göre beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların sadece sınıflarına göre beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Bunun yanında katılımcıların bedensel zekâ düzeyleri ile beden eğitimi dersine yönelik tutum puanları arasında doğrusal bir korelasyon bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan istatistiksel analizde katılımcıların kinestetik zekâ düzeylerine göre beden eğitimi dersine yönelik tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Sonuç olarak Irak/Erbil bölgesi ortaokul ve lise öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ve bedensel zekâ düzeyleri üzerinde bulundukları sınıfın önemli birer belirleyici olduğu bunun sebebinin de müfredat içeriği olabileceği değerlendirilmektedir. Ayrıca çok gelişmiş ve gelişmiş bedensel zekâ düzeyinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları etkilediği söylenebilir.