Türkiye'nin Gastronomi İmajı, Ziyaretçilerin Bilgi Kaynakları Ve Harcamaları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ramazan Eren

Danışman: NEVZAT AYPEK

Özet:

Gastronomi turizmine ilgi her geçen yıl artmaktadır. Türkiye zengin mutfak kültürü ile gastronomi turizmi potansiyeli olan bir destinasyondur. Türkiye'nin gastronomisi ile ziyaretçi çekebilme gücü aynı zamanda, sunduğu yiyecek ve içeceklerin ziyaretçiler tarafından algılanma durumuna bağlıdır. Araştırmada Türkiye'nin gastronomi imajının, ziyaretçilerin kullandıkları bilgi kaynaklarının ve yiyecek ve içecek harcamalarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gastronomi imajının ve kullanılan bilgi kaynaklarının, ziyaretçilerin destinasyonu tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde etkisi olduğu hipotezleri de test edilmiştir. Veriler Türkiye'de seyahat eden yabancı ziyaretçilere havalimanında uygulanan anket formu ile toplanmıştır. Algılanan gastronomi imajının mutfak kültürü ve yiyecekler, gastronomi aktiviteleri ve yiyecek içecek işletmeleri olmak üzere üç alt boyutunun olduğu tespit edilmiştir. Türkiye ile ilgili ziyaretçilerin en çok aklına gelen yiyecek ve içeceklerin kebap, rakı, döner, patlıcan ve baklavanın olduğu görülmüştür. Destinasyonun gastronomi imajının ve ziyaretçilerin kullandığı bilgi kaynaklarının, ziyaretçilerin Türkiye destinasyonunu tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Ziyaretçilerin Türkiye'deki seyahatleri boyunca yiyecek ve içecek için yaptıkları harcamaların ortalamasının 575$ olduğu ve söz konusu harcamanın seyahat bütçelerinin %18,9'unu oluşturduğu tespit edilmiştir. Türkiye destinasyonunun gastronomi imajı, gastronomi turizmi gelişmemiş olmasına rağmen gelişebilme potansiyelinin olduğunu göstermektedir.