Lise öğrencilerinin sürtünme kuvvetinin yönü konusundaki kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik dört aşamalı bir testin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fizik Eğitimi , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLAL ÇETİN

Danışman: Bilal Güneş

Özet:

Son zamanlarda kavram yanılgıları araştırmalarına önem verilmekte ve öğrencilerde oluşan kavram yanılgılarını tespit etmek için çok aşamalı kavram yanılgısı testleri kullanılmaktadır. Öğrencilerin sorulara verdiği cevapları doğru veya yanlış olarak ayırt edip öğrencilerin kavram yanılgılarına sahip olup olmadığını bilemeyiz. Öğrencilerin sorulara verdiği cevapların nedenini bilmemiz gerekmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin fizik dersinde sürtünme kuvvetinin yönü ile ilgili kavram yanılgısına sahip olup olmadıkları ve sahip oldukları kavram yanılgılarının ne derecede olduğunu tespit etmek için bir test geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışmanın evreni Ankara’da devlet liselerinde 2018-2019 öğretim yılında öğrenim gören üç okuldaki 11.sınıf öğrencileri, erişebilir evreni Yenimahalle ilçesindeki Anadolu liselerinde öğrenim gören 11.sınıf öğrencileri, örneklem ise Yenimahalle’den üç Anadolu lisesinden 180 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada sürtünme kuvvetinin yönü ile ilgili 15 sorudan oluşan dört aşamalı bir test geliştirilmiştir. Test maddelerinde birinci aşamada yer alan sorular sürtünme kuvveti konusundaki kavramsal bilgiyi ölçmekte, ikinci aşamada birinci aşamaya verilen cevaptan emin olup olunmadığını sormakta, üçüncü aşamada birinci aşamaya verilen cevabın nedenini tartışmakta, dördüncü aşamada ise üçüncü aşamaya verilen cevaptan emin olma durumunu sorgulamaktadır. Testin geçerlilik ve güvenilirlik katsayısını cronbach alpha tekniği ile hesaplanmıştır. Test maddelerinin analizi için doğru cevap ve kavram yanılgılarına ait kodlama yapılmıştır. Doğru cevap için güvenilirlik katsayısı 0,73; kavram yanılgısı için güvenilirlik katsayısı her aşama için incelenmiş ve birinci aşama için 0,74, ikinci aşama için 0,65, üçüncü aşama için, 0,63 dördüncü aşama için, 0,70 olarak bulunmuştur. Veriler incelendiğinde fizik dersindeki akademik başarı yapılan istatistiksel çalışma ile literatürdeki çalışmalar benzerlik göstermiş ve öğrencilerde sürtünme kuvvetinin yönü konusunda kavram yanılgıları olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Dört aşamalı test, Fizik Eğitimi, Sürtünme Kuvveti, Kavram Yanılgısı.