Une etude sur le systeme educatif belge: Les CEFA (Centres d'education et de formation en alternance) de Bruxelles


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Mustafa Hakan Atasoy

Özet:

Belçika'da tarihi süreç içerisindeki siyasal gelişmelerin temelinde "öğretim"in çok büyük yeri vardır. Ülkede bugünkü federatif yapının oluşması sürecine kadar "öğretim" belirleyici bir rol almıştır. Ülkede gelişen tarihi olaylar, "okul savaşları" veya "öğretim savaşları" deyiminin bile kullanılmasına sebep olmuştur. Bugünkü eğitim sistemi, ülkedeki parçalı yapıyı birebir yansıtmaktadır. Özellikle göçmen bölgelerinde, ortaöğretimde mesleki eğitim için kurulmuş bulunan CEFA'lar (Centres d'Education et de Formation en Alternance), "çıraklık" ve "tam zamanlı okul" karışımlı eğitim merkezleridir. Türkler dahil olmak üzere neredeyse tüm göçmen öğrenciler özellikle CEFA'lara yönlendirilirler. Bu yönlendirme özellikle Belçika makamlarınca bilinçli olarak yapılmaktadır. Dolayısıyla, bu çocukların yüksekokullara ve üniversitelere devam etme fırsatları otomatik olarak kaybolur. Ayrımcılığın adeta sembolü durumunda olan bu okullarda, sokakta suç işleme potansiyeli olduğu iddia edilen göçmen gençlerin rehabilite edilmesi amaçlanmaktadır. Bilindiği kadarıyla, CEFA'ların belirtilen bu ayrımcılık rolü henüz herhangi bir yayında ortaya konulmamıştır. Bu çalışmada, CEFA'larda yapılan röportaj ve incelemelerde elde edilen bulgular ışığında bu okulların bilinmeyen yönleri ortaya konulmuştur.