Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Aliye İlkay YEMENİCİ
Özet:
Bu çalışmayla masallarla estetik dinleme stratejileri öğretiminin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerini geliştirmeye etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Pilot uygulama ve asıl uygulama olarak iki basamakta gerçekleştirilen araştırma, Afyonkarahisar il merkezinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde Oruçoğlu Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 5-A ve 5-B sınıfı öğrencileri oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları belirlenmeden önce her iki sınıfta bulunan öğrencilerin bir dönem önceki Türkçe dersi başarı notları incelenmiş, Türkçe öğretmenleriyle her iki sınıfın Türkçe dersi performansları hakkında görüşme yapılmıştır. Yapılan bu inceleme sonrasında grupların birbirine yakın özellikler taşıdığı tespit edilmiştir. Sonrasında random yöntemiyle 5-A sınıfı deney, 5-B sınıfı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma süresince öğrencilere, “Dinlemeye Yönelik Tutum Ölçeği, “Masal Başarı Testi” ve “Yarı Yapılandırılmış Öğrenci Görüşme Formu” uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Nicel veri analizinde, bağımsız gruplar için t-testi, Mann Whitney U testi, Shapiro Wilk testi ve Kolmogorov-Smirnov testleri kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda görüşme yoluyla elde edilen veriler ise betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma viii sonucunda, masallarla estetik dinleme stratejileri öğretimi çalışmaları yapılan deney grubu öğrencilerinin, mevcut programa göre dinleme çalışmaları yapılan kontrol grubu öğrencilerine göre dinlediğini anlama puanlarının daha yüksek çıktığı ve aradaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin tutum ölçeğinden aldıkları puanlara bakıldığında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bu sonuçlara bakıldığında, masallarla yapılan estetik dinleme stratejileri öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerinin gelişimine katkı sağladığı görülmüştür.