İngiltere'deki Ana Dili Türkçe Olan Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazik Müge Tekin

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Ana dili eğitimi bireylerin hem sosyal hem de akademik başarılarında önemli rol oynamaktadır. Bu eğitimin nitelikli şekilde yapılması, öğrencilerin gelecekte başarılı olmalarını sağlamasının yanında mensup oldukları kültürü benimsemelerinde ve kimliklerini kazanmalarında da etkili olmaktadır. Ana dilleriyle öğrenim gören öğrencilerin yanında farklı dillerde öğrenim gören öğrenciler de bulunmaktadır. İki dilli olarak adlandırılan bu öğrenciler arasında, çoğu Batı Avrupa'ya işçi olarak giden Türk vatandaşlarımızın çocukları da bulunmaktadır. İki dilli bireylerin ana dili öğretimi görmeleri kimliklerini korumaları, yaşadıkları ülke toplumuna uyum sağlamaları ve o toplum içerisinde kullanılan dili daha kolay öğrenmeleri açısından bir gerekliliktir. Belirtilen durum yurt dışındaki iki dilli Türk çocuklarına ana dili öğretimi konusunu daha önemli kılmaktadır. Bu önem doğrultusunda çalışmada İngiltere'deki ana dili Türkçe olan öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumları incelenmiştir. İngiltere'de bulunan Wisdom ve Namık Kemal Türk Okulu'nda öğrenim gören 11-18 yaş grubundaki 105 Türk kökenli öğrenciye anket soruları sorulup verilen cevaplar sonucunda öğrencilerin Türkçe dersine yönelik görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada, öğrenci görüşlerinin alınıp müdahale edilmeden içeriğe yansıtılması gerektiği ve sayısal veriler ortaya koyulacağı için genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, elde edilen veriler analiz edilerek İngiltere'deki ana dili Türkçe olan öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarında ders kitaplarının, öğretmenlerin ve sosyal çevrenin etkisi değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda öğrencilerin genel olarak ders kitapları ve öğretmenler hakkında olumlu tutum sergilediği görülmüştür. Öğrencilerin Türkçe derslerine katılma nedenlerinin başında aile ve çevre faktörünün olduğu anlaşılmaktadır. Öğrencilerin kimlik kazanımında ana dilini öğrenmenin öneminin farkında oldukları tespit edilmiş; ancak ana dillerini öğrenmelerinin İngilizceyi öğrenmeye bir katkı sağlamayacağını, Türkçeyi Avrupa'da önemli bir dil olarak görmediklerini ve Türkçe öğrenmenin iş bulmada etkili olmayacağını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Belirtilen sonuçlar göz önünde tutularak İngiltere'de ana dili olarak Türkçe öğretimi konusunda önerilerde bulunulmuştur.