SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞMELERİN BASİT FEN AKTİVİTELERİ İLE ÖĞRETİLMESİNİN BAŞARIYA ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ramazan ÇEKEN

Danışman: RAMAZAN TEZCAN

Özet:

Bu çalışmada, fiziksel ve kimyasal değişmelerin öğretilmesinde basit fen aktivitelerinin öğrencilerin başarı düzeyine etkisi araştırılmıştır. Çalışmada, bu yöntemin kontrol grubunda uygulanan geleneksel yönteme göre farklı yanları ortaya konularak grupların başarı düzeyleri arasında kıyaslamalarda bulunulmuştur. Basit fen aktivitelerinin uygulandığı deney grubunda, öğrencilerin ön test başarı ortalamaları ile son test başarı ortalamaları kıyaslandığında, bilgi düzeyinde 30.00 puanlık bir yükselme tespit edilmiştir. Deney grubunda basit aktivitelerle ilgili güncel sorulara göre 19.90 puanlık bir artış tespit edilmiştir. Tutum testi sonuçları ise, deney grubu öğrencilerinin, uygulanan aktiviteler sonucunda fen bilgisi dersine karşı mevcut ilgi düzeylerinin % 14.55 oranında yükseldiğini ortaya koymuştur. Aynı değerlendirmeler kontrol grubu için yapıldığında, başarı düzeyinde anlamlı bir değişmenin olmadığı görülmektedir. Bu sonuçlar, basit fen aktivitelerinin, öğrenmeyi, bilgi yüklemeyi hedef alan geleneksel yaklaşıma göre daha etkili olarak gerçekleştirdiğini ortaya koymaktadır. Gerçekleştirilen bu tez çalışması, fen kavramlarını öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler ile deney ve aktivite malzemesi sıkıntısı çeken okullar için büyük önem taşımaktadır. Tez çalışması ayrıca, aktif eğitim uygulamaları, ilginç basit fen aktivitesi örnekleri ve aktivitelerin gruplara ayrılması bakımından eğitimciler için önem taşımaktadır.