Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Merih Doğanay
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma, müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki bireysel çalgı (keman) dersine giren öğretim elemanlarının, öğrencileri için etüt ve eser seçiminde nelere dikkat ettiklerini, ne tür etüt ve eserlere ağırlık verdiklerini, öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan 39 soruluk bir anket kullanılmıştır. Anket Türkiye'de 2010- 2011 eğitim öğretim yılında ders vermekte olan müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki keman dersine giren öğretim elamanlarına uygulanmıştır. Elde edilen veriler yüzde- frekans hesapları ile analiz edilmiştir. Bulgular sonucunda öğretim elemanlarının büyük bir kısmının etüt ve eser seçiminde programın yanında, öğrencilerin seviyelerine de dikkat ettikleri belirlenmiştir. Deşifre düzeyini geliştirici etütlere belli oranda yer verdikleri, etüt seçiminde öğrencinin görüşlerini fazlaca önemsemedikleri ve çoğunluğunun kendi müzikal beğenilerine büyük ölçüde ve kısmen önem verdikleri sonucuna varılmıştır. Öğretim elemanlarının çoğunluğunun etüt seçiminde kendi çaldıkları etütlere büyük ölçüde; çift ses çalışmaları, akor çalışmaları ve süsleme biçimlerini içeren etütlere orta düzeyde yer verdikleri tespit edilmiştir. Öğretim elemanlarının %82.5'inin düo etütlere kısmen ve az ölçüde yer verdikleri anlaşılmıştır. Eser seçiminde öğretim elemanlarının öğrencinin görüşlerine belli ölçüde dikkat ettikleri, Barok döneme ait eserlere ağırlıklı bir şekilde yer verdikleri, Çağdaş Türk bestecilerine ait eserlere daha az yer verdikleri, keman eğitimine uyarlanmış Geleneksel Türk Halk Müziği eserlerini çok az seçtikleri, keman eğitimine uyarlanmış Geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerine ve okul şarkıları ile marşlara sınırlı düzeyde yer verdikleri belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının çoğunluğunun eser seçiminde kendi müzikal beğenilerine büyük ölçüde önem verdikleri ve kendi çaldıkları eserlere büyük ölçüde yer verdikleri görülmüştür. Öğretim elemanlarının düo eserlere fazla yer vermedikleri belirlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.