BULANIK ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ YÖNTEMİ İLE YETKİNLİKLERİN ÖNCELİKLENDİRİLMESİ: KAMU BANKASI ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rumeysa MÜSTAKİM

Danışman: Cevriye Gencer

Özet:

Son yıllarda yetkinlik kavramı iş yaşamında giderek daha önemli bir hale gelmektedir.

Yetkinlik, yüksek performansı ortalama performanstan ayıran bilgi, beceri ve özellikler

olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada, bir kamu bankasında tüm çalışanlarda bulunması

beklenen yetkinliklerin belirlenmesi ve bulanık AHP yöntemi ile çalışanlar ve yöneticiler

için önceliklendirilmesi; bu sayede tüm çalışanların daha fazla odaklanmaları beklenen

alanların belirlenerek; insan kaynakları süreçlerinde daha doğru ve detaylı bir uygulama

sağlanması amaçlanmaktadır. Çalışma temel olarak 3 aşamadan oluşmaktadır: İlk aşama

çalışanlarda bulunması beklenen yetkinliklerin belirlenmesidir. Yetkinliklerin belirlenmesi

için bankada kullanılan yetkinlik seti, yetkinlik tanımları ile birlikte çeşitli unvanlardaki

çalışanlara gönderilmiş ve yetkinlikleri gruplandırmaları istenmiştir. Ardından alınan

bilgiler neticesinde çalışanlarda en çok bulunması beklenen yetkinliklerden en az bulunması

beklenen yetkinliklere doğru bir sıralama yapılmıştır. İkinci aşama hiyerarşinin

oluşturulması ve verilerin temin edilmesidir. Yetkinliklerin belirlenmesinin ardından

hiyerarşi kurulmuştur. Kurulan hiyerarşiye göre ikili karşılaştırma matrisleri oluşturulmuş;

ekiplere gönderilerek ikili karşılaştırmalar yapılmıştır. Üçüncü aşamada bulanık AHP

yöntemi adımları uygulanmıştır. Hesaplamaların sonucunda tüm insan kaynakları

uygulamalarında kullanılmak üzere yetkinlikler ve ağırlıklandırılmalar belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Çok kriterli karar verme, yetkinlik, bulanık analitik hiyerarşi prosesi