SPORCU ALGILARI ÇERÇEVESİNDE FARKLI SPOR BRANSLARINDAKİ ANTRENÖRLERİN LİDERLİK DAVRANIS ANALİZLERİ VE İLETİSİM BECERİ DÜZEYLERİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, SPOR YÖNETİCİİLĞİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İdris YILMAZ

Danışman: Zafer Çimen

Özet:

Bu arastırmanın amacı, sporcu algılarına göre farklı branslardaki antrenörlerin liderlik davranıslarının analizi ve iletisim beceri düzeylerinin tespit ederek, bazı değiskenlere göre bu algılamaların farklılasıp farklılasmadığını ve liderlik davranısları ve iletisim becerileri arasında iliski olup olmadığını belirlemektir. Arastırmanın evrenini, 2006–2007 sezonunda futbol, voleybol, hentbol, badminton ve güres branslarında Türkiye liglerinin en üst kategoride mücadele eden takımlar, örneklemini ise bu takımlarda görev yapan ve çalısmaya gönüllü olarak katılan 739 sporcu olusturmustur. Arastırmada Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından gelistirilen Sporda Liderlik Ölçeği’nin sporcuların antrenörlerinin davranıslarını algılaması versiyonu ve arastırmacı tarafından gelistirilen antrenör iletisim beceri ölçeği kullanılmıstır. Sporda liderlik ölçeğinin Türkçe sürümünün geçerlilik ve güvenirlilik çalısması bir çok arastırmacı tarafından yapılmıs olup, eldeki arastırmada Cronbach Alfa iç tutarlılık kat sayısı .87 bulunmustur. Arastırmacı tarafından gelistirilen antrenör iletisim becerisi ölçeğinin ise Cronbach Alfa iç tutarlılık kat sayısı. 95 olarak belirlenmistir. Arastırmada antrenörlerin liderlik davranıs boyutları ve iletisim beceri ölçeğinden aldıkları puanların aritmetik ortalama ve standart sapma, puanlar arasındaki farklılıkların belirlenmesinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ttestlerinden, antrenörlerin liderlik davranısları ve iletisim becerileri arasında iliskinin belirlenmesinde Pearson çarpımı korelâsyon katsayı çözümlemesi kullanılmıstır. Arastırmada kullanılan istatistiksel çözümlerde anlamlılık düzeyi Anova ve t-testi için .05, Pearson çarpımı korelasyon katsayısı için .01-.05 olarak kabul edilmistir. Arastırma sonunda; arastırma kapsamındaki futbol, voleybol, hentbol, badminton ve güres antrenörlerinin daha çok durumsal liderlik özellikleri gösterdikleri, badminton, voleybol ve güres antrenörlerinin üst düzeyde, hentbol ve futbol antrenörlerinin etkili fakat gelistirilmesi gereken iletisim becerilerine sahip oldukları, antrenörlerin iletisim becerileri ile eğitici ve öğretici, demokratik, sosyal destek ve pozitif geribildirim davranısları arasında olumlu bir iliski olduğu sonuçlarına varılmıstır