Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin iletişim becerileri ve çatışma eğilimleri ile çocuklarının sosyal becerileri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MEHLİKA KÖYCEĞİZ

Danışman: SAİDE ÖZBEY

Özet:

Araştırma okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin iletişim becerileri ve çatışma eğilimleri ile çocuklarının sosyal becerileri ve problem davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 Eğitim Öğretim yılında Erzurum'un Aziziye, Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerinde bulunan resmi ilköğretim okullarının anasınıfları, bağımsız anaokulları, özel ilköğretim okullarının anasınıfları ve özel anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocuklar ve aileleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfi küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 577 çocuk ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada "Genel Bilgi Formu", "Sosyal Beceri Ölçeği", "Problem Davranış Ölçeği", ''Çatışma Eğilimi Ölçeği'' ve ''Anne-Baba-Çocuk İletişimini Değerlendirme Aracı'' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Ebeveynlerin iletişim becerilerinin; anne-baba değişkeni, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu, babanın yaşı ve annenin mesleğine göre farklılık gösterdiği (p<0.05); ebeveyn evlilik yılı, annenin yaşı ve babanın mesleği gibi değişkenlere göre farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Ebeveynlerin çatışma eğilimleri; anne-baba değişkeni, annenin öğrenim durumu, babanın yaşı, annenin mesleği ve babanın mesleği gibi değişkenlere göre farklılık gösterdiği (p<0.05); ebeveyn evlilik yılı, babanın öğrenim durumu ve annenin yaşı gibi değişkenlere göre farklılık göstermediği saptanmıştır (p>0.05). Ebeveynlerin''Anne-Baba-Çocuk İletişimini Değerlendirme Aracı'' nın alt boyutlarından aldıkları puanlar ile ''Çatışma Eğilim Ölçeği'' toplamından aldıkları puanlar arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Çocukların''Sosyal Beceri Ölçeği'' toplamından aldıkları puanlar ile ''Problem Davranış Ölçeği'' toplamından aldıkları puanlar arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.