Şiir resimlemenin imgesel resim üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF CULUM

Danışman: Reyhan Yüksel Gemalmayan

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim yedinci sınıf görsel sanatlar dersinde şiir resimlemenin imgesel resim üzerine etkisini incelemektir Araştırma “Bir Gemi Yanaştı Samsun'a Sabaha Karşı” konu başlıklı şiir ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kayseri Mehmet Soysaraç Ortaokulu yedinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden deneysel bir tür olan, tam deneysel araştırma türü içinde yer alan son test kontrol grup deseni kullanılmıştır. Öğrenci çalışmaları geliştirilen değerlendirme kriter listesine göre; düşüncelerinde özgün olabilme, başlanan işi sonuçlandırabilme, resme konulan ismin orijinalliği, renk değerlerini kullanma, özgün biçimler resmetme, konuya ilişkin özgün bir kompozisyon düzenleyebilme, özgün bir teknik oluşturabilme kriterlerine göre puanlandırılmış ve nitel olarak yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre; incelenen çalışmalarda kriterlerin tamamında puanlar arasında imge zenginliği açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmıştır. Araştırma sonucunda; ilköğretim yedinci sınıf görsel sanatlar eğitimi dersinde, şiir resimleme yönteminin öğrencilerin imgesel resimleri üzerinde olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler

: Görsel sanatlar eğitimi, imgesel resim, şiir resimleme