5E öğrenme döngüsü modeline dayalı öğretim etkinliklerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusundaki akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: BURCU HİÇCAN

Danışman: DEVRİM ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmada, 5E ogrenme döngüsü modeline dayah ogretim etkinliklerinin 7. sınıf ogrencilerinin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusundaki akademik başanlanna etkisi araştinlmıştır. Araştırmamn evrenini 2006 - 2007 eğitim-ogretim yihnda Kınkkale ili Milli Eğitim Müdürlugu\'ne bagh Nuran-Refik Altas. ilkogretim okulunda ogrenim görmekte olan 7. sınıf ogrencileri, örneklemini ise aynı okulda ogrenim gören 24 ogrenci oluşturmaktadır. Araştırma nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullamlarak iki aşamada ger9ekleştirilmiştir. Araştırmamn nicel verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen 20 sorudan oluşan iki aşamah başan testi kullamlmıştır. Birinci aşama çoktan se9melidir. İkinci aşama ise ogrencinin işaretlediği seçeneği işaretleme nedenini belirttiği kısımdır. Dersler, araştırmacı tarafından geliştirilen 5E ogrenme döngüsü modeline dayah etkinliklerle hazırlanan ders planlan kullamlarak işlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, Excel ve SPSS programlanndan yararlamlmıştır. Ogrencilerin her soruya vermis. olduklan yanıtlann frekans ve yüzde dagihmlan 9ikanlmıştır. Test sonuçları incelendiğinde, ogrencilerin sontest puanlannın öntest puanlanna göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmuştür. Son testin uygulanmasından bir ay sonra iki aşamah başarı testi ogrencilere tekrar uygulanarak bilgilerin kalıcılıgina bakılmıştır. Kalıcılık testi sonuçlarının, öntest sonuçlanndan yüksek ancak sontest sonuçlarından düşükk olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın nitel kısmında ise örneklemdeki beş öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilerek öğrencilerin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusunda geçen matematiksel kavramları nasıl anlamlandırdıkları incelenmiştir. Öğrencilerin görüşlerinden elde edilen veriler kategorilere ayrılarak yorumlanmıştır. Araştırmada, 5E öğrenme döngüsü modeline dayalı olarak hazırlanan ders etkinlikleri ile işlenen derslerin, hem kavramsal hem de işlemsel düzeyde, birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusunun öğretiminde anlamlı düzeyde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. 5E öğrenme döngüsü modeline dayalı olarak işlenen derslerin, öğrencilerin derse olan ilgilerini, motivasyonlarını ve derse katılımlarını arttırdığı da ulaşılan sonuçlar arasındadır.