Lise - 1 tarih dersinde uygulanan farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: NECATİ BOZKURT

Danışman: NECDET HAYTA

Özet:

Bu arastırmanın amacı farklı ögrenme stratejilerinin lise I. sınıf tarih ögrencilerinin akademik basarısı ve ögrenilenlerin kalıcılıgı üzerine etkisini arastırmaktır. Arastırmada üç çesit strateji uygulanmıstır: anlamlandırma, örgütleme ve tekrar stratejisi. Bu arastırma 2002- 2003 yılları arasında Kırsehir ilinde gerçeklestirilmistir. Toplam 92 ögrenci bu arastırmaya katılmıstır. Verilerin toplanması ve analizinde deneysel arastırma yöntemi kullanılmıstır. Akademik basarı, cinsiyet ve derse devam degiskenleri göz önünde bulundurularak üç sınıf seçilerek, bunlar rast gele üç gruba ayrılmıstır. Sınıflardan ikisi deney grubu (grup A ve B), biri de kontrol grubu (grup C) olarak belirlenmistir. Grup A'da bulunan ögrenciler anlamlandırma stratejisini, grup B'de bulunan ögrenciler örgütleme stratejisini ve grup C'de bulunan ögrenciler geleneksel tekrar ögrenme stratejisini kullanmıslardır. Her üç grup da 6 haftalık (12 saatlik) bir tarih dersi almıslardır. Derste Türk Dünyası-II (13.-19. yüzyıl) ünitesi islenmistir. Dersin öncesi ve sonrasında, ögrencilerin akademik basarısını ölçen bir ön ve son test uygulanmıstır. Test soruları iki düzeyden olusmustur: bilgi ve kavrama düzeyi. Ögrencilere ayrıca kalıcılık testi de uygulanmıstır. Verilerin analizinde varyans analiz teknigi (ANOVA) kullanılmıs ve üç grubun basarı ortalamaları karsılastırılmıstır. Sonuçlarda anlamlı farklılıklar bulundugu için daha ileri bir istatistiksel analiz teknigi olan Tukey kullanılmıstır. Arastırma sonuçları göstermistir ki (1) anlamlandırma ögrenme stratejisi kullanan ögrenciler bilgi düzeyindeki soruları çözmede, diger iki gruptaki ögrencilerden daha basarılı olmuslardır, (2) anlamlandırma ögrenme stratejisi kullanan ögrenciler kavrama düzeyindeki soruları çözmede, diger iki gruptaki ögrencilerden daha basarılı olmuslardır. Ayrıca örgütleme stratejisi kullanan ögrenciler bu tür sorularda tekrar stratejisi kullanan ögrencilere göre daha basarılı olmuslardır, (3) basarı testindeki tüm sorular göz önünde bulunduruldugunda, anlamlandırma ögrenme stratejisi kullanan ögrenciler diger iki gruptaki ögrencilerden daha basarılı olmuslardır. Ancak grup B ve C karsılastırıldıgında anlamlı bir farklılık bulunmamıstır, (4) kalıcılık test sonuçları incelendiginde, anlamlandırma ögrenme stratejisi kullanan ögrenciler diger iki gruptaki ögrencilerden daha basarılı olmuslardır. Ayrıca örgütleme stratejisi kullanan ögrenciler, tekrar stratejisi kullanan ögrencilere göre daha basarılı olmuslardır.