Sosyal bilgiler öğretiminde Türk büyükleri: Öğretmen adaylarının bilgi düzeyi ve görüşleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: AYDAN USTAOĞLU ÇELİK

Danışman: MEHMET ALİ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Türk büyüklerine ilişkin bilgi düzeylerinin ve Türk büyüklerinin öğretilmesine yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden paralel zamanlı desen kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz döneminde, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı'nın 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 242 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", "Türk Büyükleri Bilgi Testi", "Türk Büyüklerinin Öğretilmesine Yönelik Görüş Ölçeği" ve "Görüş Formu" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Türk büyüklerine ilişkin bilgilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bu araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Türk büyüklerinin öğretilmesine yönelik görüşlerinin, tamamen olumlu görüş düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak bu araştırmada öğretmen adayları tarafından en fazla merak/ilgi duyulan, örnek alınan ve sosyal bilgiler öğretim programında olması gerektiği düşünülen ilk iki Türk büyüğünün Atatürk ve Fatih Sultan Mehmet olduğu görülmüştür. Ayrıca sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Türk büyüklerine ilişkin almış oldukları lisans eğitimini "biraz yeterli" gördükleri sonucuna ulaşılmıştır.