Üniversite 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile sosyal ilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜMEYRA YAŞAR

Danışman: ZEHNİ KOÇ

Özet:

Bu araştırmada üniversite 1. ve 4. sınıf düzeyinde öğretimlerine devam eden öğrencilerin bilişsel esneklik düzeyleri ile sosyal ilgi düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca, cinsiyet, yaş, alan, üniversitede kalınan yer (aileyle birlikte ya da ayrı yaşama) ve sınıf düzeyi değişkenlerinin öğrencilerin bilişsel esneklik ve sosyal ilgi düzeyleri arasındaki ilişkide düzenleyici rolüne bakılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara’da Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi ile Konya’da Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’nde 1. ve 4. sınıf düzeyinde öğrenimlerine devam eden 344’ü kadın ve 256’sı erkek toplam 600 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında ‘’Kişisel Bilgi Formu’’, ‘’Toplumsal İlgi Ölçeği’’ ve ‘’Bilişsel Esneklik Envanteri’’ kullanılmıştır. Sosyal ilgi ve bilişsel esneklik düzeyleri arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ile incelenmiştir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile sosyal ilgi düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Düzenleyici rolün belirlenmesi amacıyla yapılan analizlerde lineer regresyon istatistiksel tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak; sosyal ilgi, yaş ve alan değişkenlerinin bilişsel esnekliğin anlamlı birer yordayıcısı oldukları vii bulunmuştur. Yüksek sosyal ilgi puanlarının en çok 24+ yaş grubunda olan katılımcıların bilişsel esneklik puanlarını artırdığı bulunmuştur. Bir başka ifadeyle, yaş arttıkça sosyal ilgi düzeyinin bilişsel esnekliği artırdığı görülmüştür. Sosyal ilginin bilişsel esneklik üzerindeki düzenleyici etkisi rehberlik ve psikolojik danışmanlık anabilim dalında öğrenim gören öğrencilerde en yüksek düzeyde iken, bu grubu sırasıyla sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği anabilim dalı öğrencileri izlemektedir. Bilişsel esneklik ve sosyal ilgi arasındaki ilişkide ise cinsiyet, yaş, alan, üniversitede kalınan yer (aileyle birlikte ya da ayrı yaşama) ve sınıf düzeyi değişkenlerinin tam bir düzenleyici etkisinden söz edilememektedir