Müziksel İşitme Okuma ve Yazma Eğitiminin Keman Eğitimine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA İNCİ ŞENDURUR

Danışman: Gamze Elif Tanınmış

Özet:

Bu çalışma, müziksel işitme okuma ve yazma (MİOY) eğitiminin, keman eğitimine etkisini ortaya koymak amacıyla, regresyon yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışma nicel bir araştırmadır. Çalışmada, Türkiye'deki belirli kriterlere göre seçilen yedi üniversitenin müzik eğitimi anabilim dallarında lisans 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 53 keman öğrencisine anket uygulanmıştır. Anket, öğrencilerin öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarında uygulanmıştır. Çalışmada ortaya çıkan regresyon analizi sonuçlarına göre, müziksel işitme okuma ve yazma eğitiminin, keman eğitimine etkisi olduğu saptanmıştır. Çalışmada, MİOY eğitiminin keman eğitimi üzerindeki etkisini göstermek için oluşturulan modellerden sadece bir tanesi istatistiki olarak anlamsız çıkmıştır (p>0.05, sig=0.54). Bunun dışındaki tüm modeller istatistiki olarak anlamlıdır. Çalışmada ortaya çıkan regresyon analizinin sonuçlarına göre kurulan modellerden açıklama gücü en yüksek olan modelde, açıklama gücü %27, açıklama gücü en düşük olan model ise açıklama gücü %11'dir. MİOY eğitiminin keman eğitimi üzerindeki etkisine baktığımızda ise, çalışmada ortaya çıkan regresyon analizinin sonuçlarına göre, en büyük etki, %54, en düşük etki ise, %36 olarak hesaplanmıştır. Bu çalışma için öngörülen sonuçlar, elde edilen sonuçlar ile doğrulanmış bulunmaktadır.