Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intramusküler enjeksiyon uygulamasına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SÜMEYRA ALAN

Danışman: NURCAN ÇALIŞKAN

Özet:

Bu araştırma hemşirelik son sınıf öğrencilerinin intramusküler enjeksiyonlara ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Türkiye nin 6 coğrafi bölgesindeki ilk kurulan hemşirelik programlarında öğrenim gören toplam 459 hemşirelik son sınıf öğrencisi örneklemi oluşturmuştur. Veriler 30.03.2015 ve 04.06.2015 tarihleri arasında üç bölümden oluşan İntramusküler Enjeksiyon Bilgi Düzeyi Belirleme Formu kullanılarak toplanmıştır. Bu formun birinci bölümü öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini, ikinci bölümü öğrencilerin intramusküler enjeksiyon uygulama deneyimlerini ve üçüncü bölümü öğrencilerin intramusküler enjeksiyon ile ilgili bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik çoktan seçmeli sorulardan oluşmaktadır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ve parametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kuruldan ve eğitim kurumlarından yazılı izin, öğrencilerden yazılı onam alınmıştır. Öğrencilerin intramusküler enjeksiyon uygulaması toplam bilgi puanları (15,21±4,18) orta düzeydedir. Cinsiyet, hemşirelik mesleğini sevme, insanlara yardımcı olma, üniversite kalitesi, öğretim elemanı olma gibi hemşirelik bölümünü seçme nedenleri ve hemşirelik bölümünü seçmekten memnun olma ile ilgili bilgi puan ortalamaları arasındaki farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin %19,5 i her bölgeye/kasa intramusküler enjeksiyon uygularken, %4,4 ü hiçbir bölgeye/kasa intramusküler enjeksiyon uygulamamıştır. Öğrenciler, dorso gluteal bölgeye ortalama 12,77 kez ve ventro gluteal bölgeye ortalama 3,49 kez intramusküler enjeksiyon uygulamıştır. Öğrencilerin en çok tercih ettikleri bölgenin dorso gluteal bölge olduğu ve bu bölgenin kullanılmaması gerektiğini bilmedikleri saptanmıştır. Öğrencilerin %38,8 i mezun olmadan önce intramusküler enjeksiyon uygulamasına yönelik ek teorik eğitim ve %61,2 si ek uygulama eğitimi almak istemiştir. Araştırma sonunda, öğrencilerin intramusküler enjeksiyon eğitimine yönelik lisans eğitimini, eğitim koşullarını, öğretim elemanlarının ve hemşirelerin davranışlarını içeren önerileri dikkate alınarak önerilerde bulunulmuştur.