Beslenme Dostu Okullar Programının Öğrencilerin Besin Seçimi Ve Beslenme Durumlarına Etkisinin Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hilal Betül Altıntaş

Danışman: NİLÜFER ACAR TEK

Özet:

Araştırma, beslenme dostu okul programının öğrencilerin besin seçimi ve beslenme durumuna etkisinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemine, biri beslenme dostu okul programında yer alan diğeri yer almayan olmak üzere iki okuldan yedinci sınıfta öğrenim gören öğrenciler alınmıştır. Beslenme dostu okul programında yer alan okuldan 174, beslenme dostu okul programında yer almayan okuldan 158 öğrenci olmak üzere toplam 332 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında içeriği genel bilgiler, beslenme alışkanlıklarına dair sorular, antropometrik ölçümler, adölesanlarda meyve-sebze tüketimi değişim süreci ölçeği, okullarda yiyecek içecek standartları yönetmeliğine göre hazırlanmış besin tüketim sıklığı, besin tüketim kaydı, içecek tüketim kaydı ve fiziksel aktivite kaydından oluşan anket formu kullanılmıştır. Beslenme dostu okulda eğitim gören öğrencilerin, beslenme dostu olmayan okulda eğitim gören öğrencilere göre ana öğün tüketim ortalamaları anlamlı oranda daha yüksek bulunurken (p<0,05), ara öğün tüketim ortalamaları arasındaki fark anlamlı değildir (p>0,05). Beslenme dostu okulda kahvaltının evde yapılma oranı, öğle yemeğinin yemekhanede tüketilme oranı daha fazladır (p<0,05). Beslenme dostu okuldaki kız öğrencilerin, beslenme dostu olmayan okuldaki kız öğrencilere göre; vücut ağırlığı, bel çevresi, vücut yağ yüzdesi, beden kütle indeksi ve bel çevresi boy uzunluğu oranı anlamlı oranda daha düşüktür (p<0,05). Beslenme dostu okuldaki erkek öğrencilerin, beslenme dostu olmayan okuldaki erkek öğrencilere göre antropometrik ölçüm değerleri arasındaki fark anlamlı değildir (p>0,05). Beslenme dostu okuldaki öğrencilerin meyve ve sebze tüketim değişim süreci ölçeğinden aldıkları puan ortalaması anlamlı oranda daha yüksektir (p<0,05). Beslenme dostu okulda öğrencilerin yağ alımı ve enerjinin yağdan gelen yüzdesi anlamlı oranda daha düşüktür (p<0,05). Beslenme dostu olmayan okulda öğrencilerin içeceklere eklediği ilave şeker miktarı anlamlı oranda daha yüksektir (p<0,05). Beslenme dostu olmayan okuldaki öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak okul beslenme programları, öğrencilerin besin seçimi ve beslenme durumları üzerine etkilidir. Doğru yöntemler ve politikalarla desteklenen okul programları ile okul sağlığının desteklenmesi toplum sağlığının geliştirilmesinde önemlidir.